ΣΥΜΜΑΧΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΗ
Οι θέσεις μας για το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας/Αττική 2021
Στη συνεδρίαση του Τοπικού Συμβουλίου της Δημοτικής Κοινότητας Δροσιάς (7 Φεβρουαρίου 2012), ο κ. Νίκος Καρκούλης, σύμβουλος της Συμμαχίας για τον Πολίτη, άσκησε αυστηρή κριτική στο νομοσχέδιο για το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας/Αττική 2021 και κατέθεσε τις ολοκληρωμένες προτάσεις της δημοτικής παράταξης.
Η παρέμβαση του έχει ως εξής:
«Συζητιέται αυτές τις ημέρες στις Δημοτικές Κοινότητες του Δήμου μας το Σχέδιο Νόμου για το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας/Αττική 2021.
Σε ένα τέτοιο μεγάλο και κεφαλαιώδες για την περιοχή μας θέμα, ο τρόπος με τον οποίο λειτούργησε η δημοτική αρχή δείχνει, δυστυχώς για ακόμη μια φορά ότι, είναι κατώτερη των προσδοκιών ακόμη και για τον πιο πιστό υποστηρικτή της.
Επιλέξατε τον δρόμο της υπεκφυγής. Αντί να πρωταγωνιστήσετε σε ένα τέτοιο θέμα, απλά το παραπέμψατε στις Δημοτικές Κοινότητες, τις οποίες έχετε απαξιώσει και τις θυμάστε μόνο όταν θέλετε να σας .. «βγάλουν τα κάστανα από τη φωτιά» και να ντύσουν τις πράξεις σας με «δημοκρατική επίφαση».
Α. Ο Δήμος Διονύσου, οι Δημοτικές Κοινότητες και το ΡΣΑ/2021
Οι Δημοτικές Κοινότητες καλούνται χωρίς καμιά πληροφορία, χωρίς καμιά γνώση, χωρίς καμιά προετοιμασία να καταθέσουν, με την απουσία των Πολιτών, προτάσεις για ένα σύνολο στόχων, κατευθύνσεων πολιτικής, προτεραιοτήτων, προγραμμάτων και μέτρων, που προβλέπονται από το νόμο και θεωρούνται ως αναγκαίες για τη χωροταξική, πολεοδομική και οικιστική οργάνωση της Αττικής και την προστασία του περιβάλλοντος, στο πλαίσιο της αρχής της βιώσιμης ανάπτυξης.
Έτσι όπως μεθοδεύσατε την εξέλιξη αυτής της διαδικασίας, ποιος από εμάς και «εν ονόματι ποίου», μπορεί σήμερα να έχει ουσιαστικές προτάσεις, να θέσει στόχους, να προτείνει κατευθύνσεις και μέτρα που αναφέρονται:
· Στην προστασία, αποκατάσταση, αναβάθμιση και ανάδειξη του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος και του τοπίου της Αττικής, καθώς και στην αντιμετώπιση της ρύπανσης;
· Στην κοινωνικοοικονομική ανασυγκρότηση του περιφερειακού χώρου, κυρίως με τη δημιουργία βιώσιμων αναπτυξιακών ενοτήτων σε ενδοπεριφερειακό επίπεδο;
· Στη διάρθρωση του οικιστικού δικτύου;
· Στη χωροταξική δομή και οργάνωση των τομέων παραγωγής;
· Στη χωρική διάρθρωση των βασικών δικτύων και υπηρεσιών μεταφορικής,
· τεχνικής, διοικητικής και κοινωνικής υποδομής;
· Στην πολεοδομική δομή των πόλεων μας;
· Στην πολιτική γης και κατοικίας;
· Στο σχεδιασμό περιοχών ή ζωνών ειδικού ενδιαφέροντος ή ειδικών προβλημάτων;
Μπορούμε να δώσουμε προτάσεις για:
· Δομικό Σχέδιο Χωρικής Οργάνωσης;
· Στρατηγικό Σχέδιο;
· Χωροταξική Οργάνωση – Αναπτυξιακοί Πόλοι;
· Χωρικές Ενότητες;
· Προστασία και Αναβάθμιση Περιβάλλοντος;
· Πολιτισμός και Αττικό Τοπίο;
· Οργάνωση Παραγωγικών Δραστηριοτήτων;
· Υποδοχείς Δευτερογενών / Τριτογενών Δραστηριοτήτων
· Μέσα Σταθερής Τροχιάς;
· Βασικό Οδικό Δίκτυο;
Δυστυχώς, η Δημοτική Αρχή πιστεύει ότι, μια απλή καταγραφή προβλημάτων εξαντλεί, «εξυπηρετεί» τη δημοκρατική της ευαισθησία για συμμετοχικές διαδικασίες των Πολιτών. Στην ουσία, πρόκειται για μια «βαλβίδα αποφυγής» της πίεσης, που μπορεί να της ασκηθεί και ένα καλό άλλοθι περί συμμετοχής των Πολιτών.
Αυτές είναι επικίνδυνες πολιτικές, που μπορεί να φέρουν σε αντιπαράθεση κοινωνίες και ενότητες Πολιτών.
Β. Η διαχρονική στάση του Κράτους απέναντι στους Πολίτες
Διαχρονικά, η Κεντρική Εξουσία μιλάει για ανάληψη ριζοσπαστικών πρωτοβουλιών και ένα κράτος που σέβεται, στηρίζει και προστατεύει τον πολίτη, για ένα κράτος που υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον. Βάζει στόχους για την ανασυγκρότηση του κράτους που θα ανακτήσει την εμπιστοσύνη των πολιτών και θα πείσει ότι, μπορεί να διαχειριστεί έντιμα και αποτελεσματικά τα χρήματα του ελληνικού λαού, να διευκολύνει την παραγωγή και τη δίκαιη διανομή του πλούτου.
Αν όλα αυτά δεν μας γεμίζουν θλίψη, τουλάχιστον μας «ευθυμούν» στις πραγματικές δύσκολες ημέρες, που περνά η Πατρίδα μας και οι Έλληνες Πολίτες.
Από το 1985 (ΡΣΑ Γ. Πέτσου) μέχρι και σήμερα έχουν δοθεί στη δημοσιότητα και σε δημόσια διαβούλευση αρκετά Ρυθμιστικά Σχέδια. Όλα αυτά ήταν για τα «μάτια του κόσμου» και για να δείξουν ότι, κάτι κάνουν για την Αττική στην οποία κατοικούν περίπου 6 στους 10 Έλληνες Πολίτες.
Μεγάλα τα προβλήματα, μεγάλες οι πιέσεις, μεγάλα τα συμφέρονται. Αυτό το τρίπτυχο κανένα Κράτος, καμιά Κεντρική Εξουσία δεν είχε τη δύναμη να το προσπεράσει, γιατί είναι «Πολλά τα λεφτά….. Πολίτη μου».
Να θυμίσουμε τα ΒΙΠΑ, τους νόμους για την προστασία της Πεντέλης και της Πάρνηθας; Το αλαλούμ με τα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια; Τα σχέδια πόλης, που σε πολλές περιοχές από την εποχή του αείμνηστου Τρίτση προσπαθούν να τεθούν σε εφαρμογή;
Πρόσφατα με το νόμο «Καλλικράτης», που η Δημοτική μας Παράταξη σε αντίθεση με άλλες Παρατάξεις υποστήριξε, είδε κανείς από εμάς, κατάλαβαν οι Πολίτες της Αττικής κάποια αλλαγή;Τι έγινε με τη Μητροπολιτική Περιφέρεια; Τι λέει γι’ αυτήν ο «Καλλικράτης»; Γιατί δεν εφαρμόστηκαν, άρθρα 210 – 212 του 5ου Μέρους του νόμου;
Η Δημοτική μας Παράταξη, παρά την κριτική που άσκησε στα προηγούμενα κεφάλαια του παρόντος, θα συνδράμει με προτάσεις της για το ΡΣΑ και θα συμμετάσχει σε όποιες και όσες Κινήσεις, Συμβούλια, Συγκεντρώσεις και Ενημερώσεις γίνουν.
Γ. Ο Δήμος Διονύσου και το ΡΣΑ Αθήνας / Αττική 2021
Όπως είναι γνωστό, ο Δήμος Διονύσου και οι υπαγόμενες σε αυτόν Δημοτικές Κοινότητες αποτελούν τη Χωρική Υποενότητα Βόρειας Αττικής.
Η Χωρική Υποενότητα Βόρειας Αττικής χαρακτηρίζεται από σημαντικούς φυσικούς και παραγωγικούς πόρους, που συνεισφέρουν στη βιωσιμότητα του συνόλου της Αττικής. Συγκριτικά, περιλαμβάνει τα μεγαλύτερα μεγέθη γεωργικών εκτάσεων, ενώ η διάρθρωση των λειτουργιών της καθορίζεται από την γραμμική ανάπτυξη παραγωγικών δραστηριοτήτων κατά μήκος του εθνικού οδικού άξονα.
Σε αυτή την Υποενότητα, με το ΡΣΑ προάγεται η περιβαλλοντική και οικονομική αειφορία, με κύριους άξονες την ενίσχυση του πρωτογενούς τομέα, καθώς και την ανάδειξη του διεθνούς ακτινοβολίας δικτύου πολιτιστικής κληρονομιάς που διαθέτει, σε συνδυασμό με την προστασία και ανάδειξη του Αττικού και του φυσικού περιβάλλοντος, το οποίο αντιμετωπίζεται επιπλέον και ως πλουτοπαραγωγικός πόρος. Οι πιέσεις αστικοποίησης προσανατολίζονται στις υφιστάμενες οικιστικές συγκεντρώσεις πρώτης και παραθεριστικής κατοικίας, η πολεοδομική οργάνωση των οποίων αποτελεί άμεση προτεραιότητα.
Υποδοχείς ανάπτυξης για την Υποενότητα Βόρειας Αττικής αποτελούν οι ήδη θεσμοθετημένες περιοχές παραγωγικών δραστηριοτήτων, καθώς και νέες, που χωροθετούνται στην πύλη εισόδου της Αττικής και κοντά στο εθνικό οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο.
Σύμφωνα με το ΡΣΑ, η Δημοτική Κοινότητα Αγίου Στεφάνου (στο σχέδιο νόμου αναφέρεται σαν Δήμος Αγίου Στεφάνου) χαρακτηρίζεται σαν Διαδημοτικό Κέντρο Ευρείας Ακτινοβολίες, που συγκεντρώνει πολυδιάστατη ανάπτυξη και έχει σημαντική εμβέλεια μέσα στη Χωρική Ενότητα που ανήκει, αναδεικνύοντας τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της.
Ο Άγιος Στέφανος, λοιπόν, συνιστά δίκτυο συμπληρωματικών κέντρων πολλαπλών δραστηριοτήτων, το οποίο διατηρεί ταυτόχρονα τη λειτουργική του αυτοτέλεια και ετερογένεια, προωθώντας την εσωτερική συνοχή και την ισόρροπη ανάπτυξη. Αποτελεί δε συγχρόνως και έδρα του Δήμου Διονύσου.
Η επιλογή της πόλης του Αγίου Στεφάνου έγινε με βάση πολλαπλά κριτήρια όπως:
· Γεωγραφική θέση στο ευρύτερο οικιστικό δίκτυο,
· βέλτιστη διασύνδεση με εθνικές και διαπεριφερειακές μεταφορές,
· επίπεδο παρεχόμενων υπηρεσιών διοίκησης, πρόνοιας, εκπαίδευσης κα,
· πληθυσμιακό μέγεθος,
· επίπεδο απασχόλησης, κοινωνική συνοχή,
· πολυλειτουργικότητα,
· προοπτικές ανάπτυξης χρήσης κατοικίας, προσβασιμότητα στα Μέσα Σταθερής Τροχιάς.
Από τα ανωτέρω γίνεται φανερό ότι, ο Δήμος Διονύσου πρέπει να αντιμετωπιστεί με μια «Συστημική Θεώρηση», γιατί κάθε ενέργεια, αλλαγή ή μεταβολή του status σε οποιαδήποτε Δημοτική Κοινότητα έχει σοβαρότατη επίπτωση στο σύνολο του Δήμου.
Ειδικότερα, δεν μπορούμε να μη θεωρήσουμε ύψιστης σημασίας θέματα όπως αυτά, που μπορούν να ενταχθούν στα κεφάλαια του Παραρτήματος Ι του σχεδίου νόμου:
1. Σχέδιο Πόλης – Οικιστικό
- Λύση στο πρόβλημα ένταξης, οριοθέτησης και αναγνώρισης των ορίων οικισμών, που προϋφίσταντο του 1923.
- Ολοκλήρωση των Σχεδίων Πόλης, Χωροταξικός Ανασχεδιασμός, Πολεοδομική Αναβάθμιση για να αντιμετωπισθούν χρόνια προβλήματα.
2. Αποχέτευση Ακαθάρτων - Όμβρια
- Ολοκλήρωση των υποδομών για να λειτουργήσει η αποχέτευση (αντλιοστάσια, πρωτεύοντες κλάδοι, πρωτεύοντα και δευτερεύοντα δίκτυα).
3. Γενικά Θέματα
- Λύση των προβλημάτων, που δημιουργεί η διέλευση των τρένων.
- Κατασκευή Περιφερειακής οδού, που θα συνδέει την παράπλευρο της Εθνικής Οδού με τη Λεωφόρο Λίμνης Μαραθώνος, έξω από τα όρια του Αγίου Στεφάνου και Σταμάτας.
- Αναβάθμιση της μορφής κάθε μιας πόλης του Δήμου, ανάδειξη των ιστορικών Κέντρων και κάθε ιστορικού τους μνημείου.
- Κατασκευή υπόγειου δημοτικού χώρου στάθμευσης, ώστε να εξυπηρετούνται οι επιβάτες του ΟΣΕ, καθώς και χώρων στάθμευσης στις περιοχές του Δήμου, που παρουσιάζονται προβλήματα.
- Αναμόρφωση των εισόδων πρόσβασης των Πόλεων, ώστε να προδιαθέτουν θετικά τον πολίτη και να προσελκύουν τον επισκέπτη.
- Εξεύρεση χώρων για τη δημιουργία Δημοτικών Κοιμητηρίων.
4. Περιβάλλον – Ποιότητα Ζωής
- Διατήρηση και ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
- Πρόληψη και αντιμετώπιση επιπτώσεων από δραστηριότητες στους παραγωγικούς οικονομικούς τομείς.
- Προστασία, διαχείριση, ανάδειξη του δάσους και των τοπίων ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους, με τη δημιουργία πόλων αναψυχής.
- Χωροθέτηση σταθμών μεταφόρτωσης απορριμμάτων
- Διαχείριση ανακυκλώσιμων υλικών
- Διαχείριση «πράσινων» απορριμμάτων (κλαδιά κλπ)
· Αύξηση της εγγείου ιδιοκτησίας του Δήμου μέσα από:
o Την κρατική περιουσία, που υπάρχει στα όρια του Δήμο
o Την περιουσία των Τραπεζών, Ιδρυμάτων, Συνεταιρισμών κλπ
o Τα αδιάθετα κληροτεμάχια από το Υπουργείο Γεωργίας
o Το Στρατόπεδο Αγίου Στεφάνου
o Την εφαρμογή προγράμματος αποκατάστασης των καμένων εκτάσεων. Δημιουργία ζωνών αντιπυρικής προστασίας.
Εγκατάσταση και λειτουργία δικτύου για οικιακή και επαγγελματική χρήση.
8. Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας – Πράσινη Οικονομία
· Ενεργειακός σχεδιασμός με συγκεκριμένο Σχέδιο Δράσης για βιώσιμη ενέργεια & κατάρτιση ενεργειακής πολιτικής, που περιλαμβάνει επεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας στα δημοτικά κτίρια.
Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στα παρακάτω θέματα:
· Εγκατάσταση διοδίων στο κόμβου Αγίου Στεφάνου – Κρυονερίου με τη Νέα Εθνική Οδό Αθηνών Λαμίας.
· Αναβάθμιση του παράπλευρου της Εθνικής Οδού δρόμου, ώστε να μπορεί να δεχθεί μεγάλο όγκο οχημάτων από τη μελλοντική λειτουργία του κέντρου Απορριμμάτων στο Γραμματικό και τη λειτουργία μέσα στον πεντελικό ορεινό όγκο του ελληνικού “silk valley”.
· Εξασφάλιση κατάλληλων οδών για την εξυπηρέτηση του Διοικητικού Μεγάρου της ΕΡΤ, σε περίπτωση μεταφοράς του από την Αγία Παρασκευή.
Προσπαθήσαμε στα πλαίσια των δυνατοτήτων μας, με την πληροφόρηση που έχουμε, την απουσία των προτάσεων της Περιφέρειας Αττικής και ειδικότερα του τμήματός της Ανατολικής Αττικής να δώσουμε τις προτάσεις μας για το ΡΣΑ Αθήνας / Αττική 2021, σας τις καταθέτουμε αν και εξακολουθούμε να εκφράζουμε την άποψη ότι, η Κεντρική Διοίκηση δεν έχει τη δυνατότητα ή καλύτερα τη θέληση να το εφαρμόσει.
Η απαισιοδοξία μας αυτή πηγάζει και από το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του ΡΣΑ, που αναφέρεται στο σχέδιο νόμου και το οποίο που έχει ολισθήσει χρονικά πριν καν ξεκινήσει.»
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου