Ας ξεκινήσουμε με τις συστάσεις...
Είμαστε μια ομάδα καθηγητριών που υπηρετούμε στο 2ο Γυμνάσιο Παλλήνης. Το κοινό που έχουμε είναι πως όλες, κάποιες δουλεύοντας χρόνια με περιβαλλοντικά προγράμματα, κάποιες καινούριες στον τομέα αυτό, πιστεύουμε στην περιβαλλοντική εκπαίδευση, σαν ένα κομμάτι της εκπαίδευσης που έχει να προσφέρει πολλά στα παιδιά. Στην ευαισθητοποίηση τους για τα περιβαλλοντικά προβλήματα που οι προηγούμενες γενιές τους έχουν κληροδοτήσει, στην εκπαίδευση τους σε μία στάση ζωής πιο «οικολογική», στο σύστημα αξιών που θα βασίσουν την ζωή τους και την επικοινωνία με τους άλλους.
Τα περιβαλλοντικά προγράμματα που εφαρμόσαμε όλα αυτά τα χρόνια, μας έδωσαν πολλές φορές την ικανοποίηση πως καταφέραμε λιγότερο ή περισσότερο κάποιους από τους παραπάνω στόχους. Πάντα όμως καταλήγαμε με ένα κενό. Τα παραπάνω μηνύματα αντικειμενικά ήταν αδύνατο να περάσουν σε όλους τους μαθητές. Η περιβαλλοντική ομάδα ήταν πάντα μια «ομάδα» και όχι το σύνολο των μαθητών του σχολείου. Και πάντα ανέκυπτε το θέμα, που όλοι οι καθηγητές είτε ασχολούνται με την περιβαλλοντική εκπαίδευση είτε όχι αντιμετωπίζουν, γιατί τα παιδιά δεν αγαπούν το σχολείο, δεν το νοιώθουν δικό τους χώρο;
Η έννοια της αειφορίας είναι γνωστή σε όσους ασχολούνται με τα περιβαλλοντικά θέματα. Η ιδέα αειφόρος ανάπτυξη ή βιώσιμη ανάπτυξη αναφέρεται στην οικονομική ανάπτυξη που σχεδιάζεται και υλοποιείται λαμβάνοντας υπόψη την προστασία του περιβάλλοντος και τη βιωσιμότητα. Γνώμονας της αειφορίας είναι η μέγιστη δυνατή απολαβή αγαθών από το περιβάλλον, χωρίς όμως να διακόπτεται η φυσική παραγωγή αυτών των προϊόντων σε ικανοποιητική ποσότητα και στο μέλλον έτσι που οι μελλοντικές γενιές οργανισμών να μην αντιμετωπίσουν πρόβλημα.
Η αειφόρος ανάπτυξη είναι μια έννοια που συχνά συζητούσαμε με τους μαθητές μας την ιδέα όμως τη έννοια αυτή να την εφαρμόσουμε στην πράξη στο σχολείο μας, εκπαιδεύοντας τα παιδιά να λειτουργούν με αυτό τον τρόπο και παράλληλα να νοιάζονται και να αγαπούν το σχολείο τους μας την έδωσε ο κος Δημήτρης Καλαϊτζίδης, ο οποίος μας ενημέρωσε για τον διαγωνισμό των αειφόρων σχολείων στον οποίον παίρνουμε μέρος, και παράλληλα πολλές καλές ιδέες για εφαρμογή τόσο μέσω της ιστοσελίδας του αειφόρου σχολείου αλλά και με προσωπική επικοινωνία μαζί του, και τον οποίο και από εδώ θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε.
Είναι μόλις 2 μήνες που «το αειφόρο σχολείο» μπήκε στην σχολική μας ζωή και ήδη βλέπουμε τις αλλαγές στην στάση όλων μας απέναντι στο σχολείο
Αλλά τι είναι το αειφόρο σχολείο;
Το αειφόρο σχολείο είναι ένα σχολείο χαρούμενο, ήρεμο, ασφαλές, ένα σχολείο στο οποίο οι μαθητές και οι μαθήτριες χαίρονται να φοιτούν, ένα σχολείο που δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να αναπτύξουν τα ταλέντα και τις ικανότητές τους, την κριτική σκέψη, ένα σχολείο που δίνει χρόνο για αναστοχασμό, που δείχνει κατανόηση και αγάπη για όλα τα παιδιά, ανεξάρτητα από την επίδοσή τους στα μαθήματα, ένα σχολείο εργαστήρι της ζωής και της χαράς.
Ειδικότερα σκοπός μας είναι να πετύχουμε στόχους αλλαγής του σχολείου σε τρεις τομείς:
- Τον παιδαγωγικό: Στον τομέα αυτό θέλουμε να αλλάξει εντελώς το σχολείο μας και να υιοθετήσει φιλικές προς το μαθητή μεθόδους διδασκαλίας, με κύρια την ομαδο-συνεργατική. Θέλουμε επίσης να εισαγάγουμε στη διδασκαλία, το ΙΝΤΕΡΝΕΤ, τους διαδραστικούς πίνακες και πιο απλά τη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή.
- Το κοινωνικό και οργανωσιακό: Στον τομέα αυτό θέλουμε να λειτουργεί το σχολείο μας δημοκρατικά, να ακούγονται όλες οι φωνές, οι αποφάσεις να παίρνονται με δημοκρατικές διαδικασίες, να λειτουργούν τα μαθητικά συμβούλια, να συμμετέχουν υποστηρικτικά οι γονείς στη ζωή του σχολείου, να συμμετέχουν και τα παιδιά στις εκδηλώσεις και δραστηριότητες της τοπικής κοινωνίας, παίρνοντας μέρος σε φιλοπεριβαλλοντικές πρωτοβουλίες (δεδροφυτεύσεις, καθαρισμός ακτών, προστασία και περιποίηση πάρκων, συμμετοχή σε εράνους, κ.ά).
- Το περιβαλλοντικό: Στον τομέα αυτό θέλουμε να ξοδεύουμε λιγότερο ηλεκτρικό, λιγότερο νερό, λιγότερο χαρτί και όλα αυτά όχι με τη στέρηση, αλλά με την αποφυγή της σπατάλης. Για το σκοπό αυτό θα προσπαθήσουμε να οργανώσουμε τη ζωή μας μέσα στο σχολείο και ίσως και στο σπίτι, με τρόπο ώστε να προστατεύουμε τους φυσικούς πόρους και το περιβάλλον.
Παλλήνη, Ιανουάριος 2012
Οι υπεύθυνες καθηγήτριες:
Χ.Αναστασίου, Ρ.Ζακοπούλου, Δ.Λαζαρίδου, Γ.Νομικού, Μ.Σκορδή, Α.Τσιαμαντά
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου