Πέμπτη 6 Μαΐου 2010

Επιστολή για Μελέτη Κυκλοφοριακής Οργάνωσης στο Δήμο Γλυκών Νερών

Την Δευτέρα 19 Απριλίου συζητήθηκε στην τακτική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Γλυκών Νερών το αίτημα περί έγκρισης της Μελέτης Οργάνωσης Κυκλοφορίας του Δήμου. Η μελέτη αυτή εκπονήθηκε από μία ομάδα Πολιτικών Μηχανικών - Συγκοινωνιολόγων, και χρηματοδοτήθηκε από την εταιρεία Αττική Οδός ΑΕ.
 
Προτού προχωρήσω στο τί συζητήθηκε στο πρόσφατο Δημοτικό Συμβούλιο, επιτρέψτε μου να κάνω μία σύντομη αναδρομή. Η μελέτη αυτή προέκυψε από μία διαδικασία που διήρκεσε περίπου 2 χρόνια. Στη διάρκεια αυτή έγινε αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης μέσω κατάλληλων ερευνών και μετρήσεων με σκοπό τον εντοπισμό και την καταγραφή των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Στη συνέχεια διαμορφώθηκαν εναλλακτικές προτάσεις κυκλοφοριακής διαχείρισης, οι οποίες συζητήθηκαν με την Επιβλέπουσα Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου και τελικά κατατέθηκε η αρχική πρόταση οργάνωσης του οδικού δικτύου της πόλης μας. Η αρχική αυτή πρόταση τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση (http://www.glikanera.gr/Main/Genikes-Deltia_Tipou/Files/2009/K6-DELTIO%20TYPOU2.pdf) τον Μάρτιο και τον Απρίλιο του 2009 και στην χρονική αυτή περίοδο δημότες και κάτοικοι είχαν τη δυνατότητα να καταθέσουν εγγράφως τις απόψεις τους. Πράγματι, αρκετοί ανταποκρίθηκαν και μάλιστα οι απόψεις τους εξετάστηκαν αναλυτικά από την Ομάδα Μελέτης. Τον Μάϊο του 2009 έγινε μία ανοικτή συζήτηση επί της πρότασης της μελέτης, παρουσία κατοίκων, του Δημάρχου και ορισμένων Δημοτικών Συμβούλων. Η απουσία ορισμένων Συμβούλων αποτέλεσε ένα πρώτο δείγμα της αδυναμίας αντίληψης της σοβαρότητας του θέματος αυτού για την πόλη μας και τους κατοίκους της.
 
Κυρίαρχο στοιχείο της μελέτης, σύμφωνα με τα όσα είναι αποδεκτά σε επιστημονικό επίπεδο και ήδη εφαρμοσμένα σε χιλιάδες ευρωπαϊκές πόλεις αλλά και Δήμους της Αττικής, είναι η αύξηση της οδικής ασφάλειας, η διευκόλυνση της κίνησης των πεζών και η διευκόλυνση της στάθμευσης των κατοίκων.  Αυτά επιτυγχάνονται κυρίως μέσω της δημιουργίας ζευγών μονοδρόμων, όπου αυτό είναι εφικτό. Οι μονοδρομήσεις οδηγούν στην καλύτερη οργάνωση της κυκλοφορίας, στη μείωση των εμπλεκόμενων κινήσεων και στην αποτροπή των κινήσεων διερχόμενης κυκλοφορίας.
 
Οι προτάσεις της μελέτης, στις οποίες λήφθηκαν υπόψη οι απόψεις και τα αιτήματα των δημοτών, υποβλήθηκαν και εγκρίθηκαν στο σύνολό τους από την αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, την Διεύθυνση Μελετών Έργων Οδοποιϊας, την Τροχαία Αττικής και τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Αττικής.
 
Τελικά, το θέμα ‘Έγκριση ή μη της Μελέτης Οργάνωσης Κυκλοφορίας’ εισήχθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο της 19-04-2010 με δεδομένη την θέση του Δημάρχου για έγκρισή της. Στο Συμβούλιο παρευρέθηκαν 14 από τους 17 Συμβούλους, ο Δήμαρχος καθώς και ο εκπρόσωπος από την Ομάδα Μελέτης.
 
Στη συνεδρίαση παρευρέθησαν και περίπου 20 κάτοικοι της πόλης. Κατά την διάρκεια της συζήτησης οι περισσότεροι Δημοτικοί Σύμβουλοι δήλωσαν ότι δεν είχαν μελετήσει τις προτάσεις της μελέτης. Δηλαδή, σε μία διαδικασία που έχει διαρκέσει περίπου 2 χρόνια και κατά την οποία έχει γίνει δημόσια διαβούλευση, οι αιρετοί δεν πρόλαβαν να μελετήσουν και να εκφέρουν γνώμη έγκαιρα επί ενός τόσο σοβαρού θέματος. Επίσης, ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε η αναφορά ορισμένων ότι αν και δεν έχουν επαρκώς μελετήσει την πρόταση, εντούτοις θεωρούν εσφαλμένη τη μονοδρόμηση των οδών Μπουμπουλίνας και Σμύρνης. Με δεδομένη λοιπόν την μη επαρκή μελέτη της πρότασης, προκάλεσε απορία η εσπευσμένη έκφραση γνώμης επί αμιγώς τεχνικού θέματος όπως είναι η μονοδρόμηση μίας οδού.
 
Στη συνέχεια εκφράσθηκαν με ιδιαίτερη ένταση οι απόψεις των κατοίκων. Η κοινή συνισταμένη των απόψεων αυτών είναι ότι η Μελέτη Οργάνωσης Κυκλοφορίας έχει ήδη καθυστερήσει να εγκριθεί και κάθε μέρα που περνάει αποτελεί χρόνο που η πόλη μας δεν έχει την πολυτέλεια να σπαταλά. Η πόλη των Γλυκών Νερών ήδη αντιμετωπίζει έντονο πρόβλημα οδικής ασφάλειας.
 
Είναι πραγματικότητα ότι ο πληθυσμός της πόλης αυξάνεται με γρήγορους ρυθμούς, ιδιαίτερα μετά την έναρξη λειτουργίας της Αττικής Οδού το 2000. Είναι δεδομένο ότι η έγκριση μίας τέτοιας μελέτης έπρεπε να έχει γίνει πραγματικότητα εδώ και πολλά χρόνια.
 
Είναι πραγματικό γεγονός οι υψηλές ταχύτητες που αναπτύσσουν ασυνείδητοι οδηγοί και η οποία ευθύνεται για πολλά μικροατυχήματα που έως σήμερα – ευτυχώς – δεν έχουν αποβεί θανατηφόρα. Είναι λοιπόν επιτακτική η ανάγκη για οργάνωση της κυκλοφορίας με τα προταθέντα μέτρα αποτροπής των υψηλών ταχυτήτων.
 
Είναι πραγματικότητα ότι το περιορισμένο πλάτος των οδών που σε συνδυασμό με την παρόδια στάθμευση δημιουργούν πρόβλημα διέλευσης ταυτόχρονα και στις δύο κατευθύνσεις. Η διέλευση εδώ και λίγα χρόνια της λεωφορειακής γραμμής 307 εντός του οδικού δικτύου της πόλης έχει επιδεινώσει το πρόβλημα. Είναι λοιπόν επιτακτική η ανάγκη για μονοδρόμηση όλων των οδών σύμφωνα με τα όσα προβλέπει η κυκλοφοριακή μελέτη.
 
Είναι πραγματικό γεγονός η αυξημένη επικινδυνότητα για τους μαθητές και τους καθηγητές που προσέρχονται καθημερινά στα Σχολικά Κτίρια. Η πραγματικότητα αυτή δεν συγχωρεί πολιτικάντικες τοποθετήσεις και ημίμετρα. Το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα οξύ στο κτιριακό συγκρότημα του 1ου Γυμνασίου και του 1ου Λυκείου που είναι επί της οδού Μπουμπουλίνας, για τη μονοδρόμηση της οποίας έχουν εκφρασθεί αρνητικά ορισμένοι Σύμβουλοι.
 
Είναι πραγματικό γεγονός ότι η λειτουργία της οδού Σμύρνης, παράλληλου οδικού άξονα της Λεωφόρου Λαυρίου, επιβαρύνεται σημαντικά με την κίνηση και στις δύο κατευθύνσεις και καταλήγει να λειτουργεί ως εναλλακτική διαδρομή για πολλούς οδηγούς. Είναι δεδομένο όμως ότι το μεταβλητό πλάτος της οδού δεν είναι δυνατόν να απορροφήσει ομαλά και δίχως τον κίνδυνο ατυχημάτων την κίνηση σε δύο κατευθύνσεις.
 
Η ξεκάθαρη πρόθεση της Μελέτης για αύξηση του πλάτους των πεζοδρομίων, αύξηση των πεζοδρόμων και των οδών ήπιας κυκλοφορίας, ώστε να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής των κατοίκων είναι μία πραγματικότητα η οποία δεν μπορεί να ζυγίζεται υπό το βάρος της εξυπηρέτησης των συμφερόντων των λίγων ή υπό το πρίσμα της διατάραξης της καθημερινότητας σε ότι αφορά την πρόσβαση κάθε ενός στο σπίτι του ή στον χώρο εργασίας του.
 
Θα περίμενε κανείς από τους Δημοτικούς Συμβούλους να εκφέρουν γνώμη και μάλιστα επιθετική, αλλά για τα παρακάτω:
 
  1. Για την ανάγκη πρότασης και άλλων οδών που θα χαρακτηριστούν ως οδοί ήπιας κυκλοφορίας,
  2. Για την απαίτηση της διάνοιξης όσων οδών παραμένουν αδιάνοικτες ή δεν έχουν διαμορφωθεί οριστικά ώστε να ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός που προβλέπεται.
  3. Για την απαίτηση για άμεση εφαρμογή της Μελέτης Κυκλοφοριακής Οργάνωσης, σε σύντομο χρονικό διάστημα μετά την έγκρισή της και ιδανικά πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς
  4. Για την ανάγκη δημοσιοποίησης της Μελέτης αυτής, μετά την έγκρισή της, και της παράλληλης ενημέρωσης των κατοίκων σύμφωνα με τα όσα ορίζονται και στον Πρότυπο Κανονισμό Λειτουργίας του Δημοτικού Συμβουλίου που έχει συντάξει το Υπουργείο Εσωτερικών.
  5. Για την ανάγκη διαμόρφωσης χώρων πρασίνου στις οδούς μεγάλου πλάτους με κατάλληλες παρεμβάσεις (νησίδες, παρόδια παρτέρια κλπ),
  6. Για την πρόθεσή τους να συμβάλουν ώστε να αμβλυνθούν οι προσωπικές αντιδράσεις που μοναδικό κίνητρο έχουν την διατήρηση της υφιστάμενης κατάστασης ώστε να μην αλλάξει ο τρόπος που ο καθένας κινείται με ΙΧ από και προς την οικία του.
 
Συνολικά, θα περίμενε κανείς από τους Δημοτικούς Συμβούλους να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων, να αποφασίσουν αποκλειστικά με βάση το συμφέρον της πόλης για τα επόμενα 10~15 χρόνια, να δράσουν έστω και τώρα προληπτικά μιας και ο ρυθμός αύξησης των κατοίκων και των ΙΧ αυξάνεται και τέλος, να υπερβούν τις κομματικές γραμμές και τις προσωπικές αντιπαραθέσεις και να συμφωνήσουν στην άμεση έγκριση της μελέτης.
 
Δυστυχώς, το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας του Δημοτικού Συμβουλίου ήταν η αναβολή λήψης απόφασης για το επόμενο Συμβούλιο, το οποίο θα γίνει εντός του Μαϊου, ώστε να υπάρχει επαρκής χρόνος για την προετοιμασία όσων δεν είχαν ασχοληθεί εδώ και 12 μήνες.
 
Η ιστορική ευθύνη του Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου, των Δημοτικών Συμβούλων της πλειοψηφίας, της μείζονος αντιπολίτευσης και της ελάσσονος αντιπολίτευσης είναι μεγάλη. Είναι ευθύνη απέναντι πρωτίστως στα παιδιά και τους μαθητές. Είναι ευθύνη απέναντι στους παλαιούς κατοίκους της πόλης που έχουνε μεγαλώσει σε μία πόλη όπου το αυτοκίνητο δεν ήταν κυρίαρχο. Είναι ευθύνη απέναντι και στους πολλούς νέους κατοίκους της πόλης που επέλεξαν να έλθουν να ζήσουν στα Γλυκά Νερά ακριβώς γιατί πίστεψαν ότι το κοινό συμφέρον όλων είναι στην βελτίωση της ποιότητας ζωής ενός Δήμου στις παρυφές του Υμηττού.
 
Ελπίζω, έστω και την ύστατη στιγμή, οι Δημοτικοί Σύμβουλοι, όλοι, να πράξουν αυτό που ορίζει ο Κώδικας στο άρθρο 98: Ο δημοτικός σύμβουλος εκφράζει τη γνώμη του και ψηφίζει με απόλυτη ελευθερία, αποβλέποντας πάντοτε στην εξυπηρέτηση του συμφέροντος του συνόλου των δημοτών.
 
Με ειλικρινή εκτίμηση,
 
Ιωάννης Ηλιόπουλος
Δημότης Γλυκών Νερών

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Free Host | lasik surgery new york