Αφορμή για τη συνέντευξή μας με το διοικητή της Τροχαίας Αγίας Παρασκευής Θανάση Παπακωνσταντίνου, στάθηκαν τα μέτρα που εφαρμόζονται με την τοποθέτηση ραντάρ το τελευταίο τετράμηνο, στη λεωφόρο Μαραθώνος. Μέτρα που όπως θα διαπιστώσει ο αναγνώστης έχουν συμβάλει αρκετά, στη μείωση των θανατηφόρων τροχαίων.
Κύριε Παπακωνσταντίνου μπορείτε να μας πείτε ποια είναι τα νέα μέτρα που έχει πάρει η Τροχαία για τη μείωση των ατυχημάτων στη λεωφόρο Μαραθώνος;
Ψάχνοντας να βρούμε λύση στο πρόβλημα των τροχαίων ατυχημάτων σκεφτήκαμε ότι, η λύση αυτή, θα μπορούσε να είναι τα ηλεκτρονικά-τεχνικά μέσα. Πρόκειται για τα μέσα που βεβαιώνουν τις παραβάσεις με ηλεκτρονικό τρόπο, βοηθώντας έτσι, στην πρόβλεψη των τροχαίων. Ένας δρόμος όπου γίνονταν πράγματι, πολλά ατυχήματα ήταν η λεωφόρος Μαραθώνος. Υπήρξε λοιπόν, ενδιαφέρον για το τόσο σοβαρό θέμα από διάφορους φορείς Δήμων που βρίσκονται κατά μήκος της. Γι’ αυτό η Τροχαία Αγίας Παρασκευής απευθύνθηκε στον αρμόδιο φορέα για τη συντήρηση του δρόμου -τη Νομαρχία Ανατολικής Αττικήςκαι συγκεκριμένα στο νομάρχη κ. Κουρή, προκειμένου να τοποθετηθούν ραντάρ ταχύτητος κατά μήκος της λεωφόρου. Μία προσπάθεια η οποία ευοδώθηκε κι έτσι καταφέραμε από τις αρχές του έτους, να υλοποιήσουμε την ιδέα και να τοποθετηθούν ραντάρ που καλύπτουν όλη τη λεωφόρο. Θέλουμε να μετατρέψουμε τη Μαραθώνος από δρόμο θανάτου σε δρόμο ζωής και ελπίδας.
Ποιος είναι ο απολογισμός των τροχαίων στη Μαραθώνος;
Ποιους μήνες είναι χειρότερα τα πράγματα; Είχαμε πολλά τροχαία ατυχήματα και μάλιστα κάποια από αυτά ήταν σοβαρά. Οι πρώτες καταγραφές ταχύτητος ήταν πραγματικά σημαντικές για εμάς. Την πρώτη μέρα που τοποθετήθηκαν τα ραντάρ και παρότι είχαμε τοποθετήσει πάρα πολύ υψηλά την ταχύτητα -σχεδόν στο διπλάσιο του προβλεπόμενου ορίου- καταγράφηκαν 720 παραβάσεις. Να σημειώσω εδώ ότι, τα όρια ταχύτητας είναι σε κάποια σημεία τα 70 χλμ -όπου ο δρόμος περνάει μέσα από κατοικημένες περιοχές τα 50 χλμ- ενώ σε κάποια άλλα σημεία που έχει μεγαλύτερες ευθείες είναι τα 80 χλμ. Τους εαρινούς και θερινούς μήνες που παρουσιάζετε μεγαλύτερη αύξηση των οχημάτων γίνονται και περισσότερα ατυχήματα. Το ραντάρ έχει το εξής πλεονέκτημα. Καταγράφει κατ’ αρχάς όλες τις ώρες του 24ώρου πράγμα που σημαίνει ότι δεν υπάρχει ατιμωρησία και ανοχή για κανέναν. Δεν χρειάζεται να παρεμβαίνει επίσης ο παράγοντας άνθρωπος και να υπάρχει κίνδυνος κα για αυτούς που ελέγχουν και για αυτούς που ελέγχονται. Είναι πιο ασφαλές. Υπάρχει επίσης, μεγάλη ευελιξία και αντικειμενικότητα όσον αφορά στη βεβαίωση κι επίδοση των παραβάσεων.
Πόσο αποτελεσματικά είναι αυτά τα ηλεκτρονικά μέσα;
Να διευκρινίσω ότι αυτή τη στιγμή έχουμε κάποια αποτελέσματα, αλλά είναι νωρίς να ανακοινωθούν καθώς βρισκόμαστε μόλις στον τέταρτο μήνα λειτουργίας τους. Θέλουμε να τα δούμε σε βάθος χρόνου για να είμαστε σίγουροι. Όμως προς το παρόν, φαίνεται ότι, σε σχέση με την περσινή χρονιά έχουμε μια μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων περίπου 70 τοις εκατό και των σοβαρών περίπου 50 τοις εκατό. Αυτά τα αποτελέσματα είναι πολύ αισιόδοξα και ελπίζουμε ότι θα τα δούμε και σε βάθος χρόνου.
Είναι ενημερωμένος ο κόσμος για την ύπαρξη των ραντάρ;
Ο κόσμος ενημερώνεται συνεχώς, για τα ραντάρ από τις πινακίδες που υπάρχουν κατά μήκος του δρόμου, καθώς επίσης και μέσω των προσωπικών του σχέσεων, αφού έχει επιβεβαιωθεί ένας μεγάλος αριθμός παραβάσεων και είναι φυσικό να το συζητάνε οι πολίτες μεταξύ τους. Θέλουμε εδώ να ξεκαθαρίσουμε ότι, σκοπός της Τροχαίας δεν είναι να μαζέψει χρήματα -εμείς άλλωστε δεν εισπράττουμε κάτι- αλλά να μειώσει τα τροχαία ατυχήματα. Και πρέπει να καταλάβει ο κόσμος ότι, αυτό είναι το σημαντικότερο θέμα που έχει σχέση με την παραγωγή του τροχαίου ατυχήματος. Δηλαδή, η ακατάλληλη ταχύτητα ευθύνεται περίπου για το 50 τοις εκατό των τροχαίων ατυχημάτων, ειδικά σε δρόμους που είναι ταχείας κυκλοφορίας και δέχονται μεγάλο όγκο οχημάτων.
Και το άλλο 50 τοις εκατό από ποιες παραβάσεις προκαλείται;
Είναι η παράβαση της προτεραιότητας, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η μη χρήση ζώνης ασφαλείας και κράνους, καθώς και η απόσπαση της προσοχής, κυρίως από τη χρήση του κινητού τηλεφώνου. Νομίζω ότι, αν εντοπίσουμε τη δραστηριότητα μας σε αυτές τις παραβάσεις, τότε θα έχουμε λύσει και το πρόβλημα. Ο οδηγός πρέπει να έχει την αίσθηση ότι ελέγχεται και ότι αν διαπράξει μια παράβαση θα γίνει αντιληπτός, κάτι που τον κάνει να μην παραβιάζει τους κανόνες οδικής ασφάλειας. Ο κόσμος επίσης θα πρέπει να γνωρίζει ότι πλέον, οι παραβάσεις δεν ακυρώνονται. Το μέτρο είναι πολύ σωστό και συντέλεσε στη θεαματική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.
Οι συχνότερες παραβιάσεις των ορίων ταχύτητας στα πόσα χιλιόμετρα φτάνουν;
Έχουμε καταγράψει ταχύτητες από 130-160 χιλιόμετρα! Μπορώ να πω ότι το 80 τοις εκατό των παραβιάσεων είναι εκεί μέσα. Η μεγαλύτερη ταχύτητα τώρα, που έχουμε καταγράψει είναι τα 195 χιλιόμετρα. Βέβαια όπως είπαμε και προηγουμένως, όσο περνάει ο καιρός βλέπουμε μεγάλη βελτίωση και συμμόρφωση των οδηγών.
Ποια είναι τα προβλήματα που παρουσιάζει η Μαραθώνος γενικότερα;
Το σοβαρότερο πρόβλημα είναι ότι πρόκειται για ένα δρόμο, ο οποίος διέρχεται δια μέσου πολλών κατοικημένων περιοχών. Η κατάσταση επιβαρύνεται επίσης, λόγω της μετακίνησης κατοίκων του κέντρου προς την Ανατολική Αττική. Πλέον, πολλές περιοχές έχουν γίνει τόποι μόνιμης κατοικίας, πράγμα που σημαίνει και καθημερινές μετακινήσεις από και προς το κέντρο της Αθήνας και κίνηση μεγάλου όγκου οχημάτων. Ακόμα, κατά μήκος των περιοχών αυτών υπάρχουν εμπορικά κέντρα, μαγαζιά κ.α, όπου διακινούνται πολλοί πεζοί και γι’ αυτό το λόγο εκτός από τις συγκρούσεις οχημάτων, έχουμε και πολλές παρασύρσεις πεζών. Για να ξέρει ο κόσμος, σημειώστε ότι καθημερινά οι ώρες αιχμής είναι από τις 7 μέχρι τις 9 το πρωί και από τις 2 έως τις 4 το μεσημέρι. Καθημερινά υπάρχουν τροχονόμοι αυτές τις ώρες στα σημεία που υπάρχει πρόβλημα και ρυθμίζουν την κυκλοφορία.
Που εντοπίζονται τα σημεία αυτά;
Είναι βασικά, στο Πικέρμι και στην πρώτη είσοδο της Αττικής Οδού. Όπως και στη Σπάτων υπάρχει μεγάλο πρόβλημα. Για να έχετε καλύτερη εικόνα να σας πω ότι πέρσι εκεί, είχαμε οκτώ νεκρούς! Είναι ένας δρόμος που αναπτύσσονται ταχύτητες και δεν υπάρχει διαχωριστική νησίδα. Στη Σπάτων χρησιμοποιούμε ένα παρόμοιο φορητό ραντάρ το οποίο και αυτό κάνει πάρα πολύ καλή δουλειά. Επίσης, σε συνεργασία με το «Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας Πάνος Μυλωνάς» εφαρμόζουμε ένα πιλοτικό πρόγραμμα καταγραφής της ταχύτητας, με το οποίο θα αποδείξουμε στατιστικά, σε τι βαθμό επηρεάζει η ταχύτητα το τροχαίο ατύχημα. Με μια μείωση της ταχύτητας δηλαδή, κατά δέκα χιλιόμετρα να δείξουμε τι ανάλογη μείωση θα έχει στα τροχαία, σε πραγματικό αριθμό και χρόνο.
Έχουν γίνει λάθη στην κατασκευή, στο σχεδιασμό και τη λειτουργία της Μαραθώνος;
Δεν είμαι ειδικός για να μιλήσω για τέτοιου είδους ζητήματα. Μπορώ να μιλήσω όμως, εκ του αποτελέσματος. Ναι, έχουν γίνει τροχαία που δείχνουν ότι είναι πιθανό να υπάρχουν τέτοια λάθη. Όμως, επειδή ο παράγοντας άνθρωπος ευθύνεται κατά 85 τοις εκατό για την παραγωγή του τροχαίου ατυχήματος, λέμε ότι ο οδηγός πρέπει να οδηγεί σύμφωνα πάντα με τις επικρατούσες συνθήκες. Για παράδειγμα, όταν ξέρει ότι υπάρχει ολισθηρότητα στο οδόστρωμα ή μια επικίνδυνη στροφή, δεν πρέπει να ρυθμίζει την ταχύτητά του ανάλογα με τις επικρατούσες συνθήκες;
Με τις κόντρες των αυτοκινητιστών, τι κατάσταση επικρατεί σήμερα; Εγκυμονούν κινδύνους τέτοιες συμπεριφορές;
Το σημείο που αυτές διεξάγονται είναι εκεί που ενώνεται η Μαραθώνος με τη Μεσογείων, στο Σταυρό. Υπάρχουν κίνδυνοι βεβαίως, καθώς αναπτύσσονται μεγάλες ταχύτητες. Έχουν γίνει επιχειρήσεις και θα γίνουν και άλλες, έτσι ώστε να περιορίσουμε το φαινόμενο και να προστατεύσουμε τόσο τους οδηγούς που συμμετέχουν σε αυτούς τους αυτοσχέδιους αγώνες -διότι είναι και οι πρώτοι που κινδυνεύουν- όσο και τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου. Σημειώστε ότι, πριν από ένα μήνα περίπου, είχαν γίνει τέσσερις συλλήψεις και είχαν κατασχεθεί και οχήματα. Βέβαια, οι κόντρες θα σταματούσαν αν δεν υπήρχαν θεατές! Ευθύνη δεν έχουν μόνο όσοι κάνουν τις κόντρες, ευθύνη -ηθικήέχουν κι εκείνοι που τις παρακολουθούν. Μου θυμίζουν αρένα τις ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Κάποιοι άνθρωποι συναγωνίζονται για να σκοτωθούν και κάποιοι άλλοι παρακολουθούν το θάνατό τους! Βέβαια είμαι θετικός στο να υπάρχουν ειδικές πίστες που θα μπορούσαν κάποιοι οδηγοί να αναπτύξουν ταχύτητα, να βελτιώσουν την οδική τους συμπεριφορά, να μάθουν να οδηγούν ασφαλέστερα. Αυτό θα ήταν το ιδανικό, όμως σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να οδηγούν σε δρόμους που τους χρησιμοποιούν και οι υπόλοιποι οδηγοί…
Όταν γίνεται ένα τροχαίο, πως θα πρέπει να συμπεριφέρονται οι διερχόμενοι οδηγοί;
Το πρωτεύον είναι -επειδή ελλοχεύει ο κίνδυνος και δεύτερου ατυχήματος- να λάβουμε αμέσως τα μέτρα ασφαλείας ώστε αυτό να αποφευχθεί. Να δώσουμε στους υπολοίπους οδηγούς να καταλάβουν το τι συμβαίνει μπροστά. Είτε τοποθετώντας το όχημά μας πολύ πιο πριν από το τροχαίο ατύχημα έχοντας θέσει σε λειτουργά τα αλάρμ- είτε τοποθετώντας σε μια μεγάλη απόσταση από το σημείο -τουλάχιστον εκατό μέτρα- ειδικό τρίγωνο (το οποίο θα πρέπει να έχουν όλα τα αυτοκίνητα) για να γίνεται αντιληπτό ότι κάτι συμβαίνει. Από εκεί και πέρα εκτιμούμε την κατάσταση. Αν υπάρχουν τραυματίες ενημερώνουμε άμεσα το ΕΚΑΒ και την Τροχαία. Αν έχουμε τις απαραίτητες γνώσεις προσφέρουμε τις πρώτες βοήθειες. Το κυριότερο όμως, είναι, να μην προκληθεί έτερο τροχαίο, είτε σταματώντας σε πλησίον σημείο είτε κατεβαίνοντας από το όχημα μας χωρίς να ελέγχουμε. Κάτι που σημειωτέον, είναι πάρα πολύ επικίνδυνο καθώς έχουν παρασυρθεί πάρα πολλοί οδηγοί την ώρα που σταμάτησαν να βοηθήσουν, ειδικά σε δρόμους που αναπτύσσονται μεγάλες ταχύτητες. Οι οδηγοί πλέον, πρέπει να έχουν μαζί τους το φωσφορούχο γιλέκο πριν κατεβούν. Ειδικά την νύχτα είναι θέμα ζωής και θανάτου. Κυκλοφορούν πάρα πολλά τέτοια γιλέκα και μάλιστα δίνονται και δωρεάν.
Με την ευκαιρία της συζήτησής μας θα ήθελα να σας θέσω ερώτημα, για το πόσο σημαντική είναι η εκπόνηση κυκλοφοριακής μελέτη για ένα Δήμο. Πιάνομαι από το ζήτημα των Γλυκών Νερών, του οποίου βέβαια την εξέλιξη θα την ξέρουμε μερικές μέρες μετά από τη σημερινή συνέντευξή.
Το θέμα της κυκλοφοριακής μελέτης στους Δήμους είναι ένα μεγάλο ζήτημα. Ειδικά από τη στιγμή που δεν έχουν ρυμοτομία οι πόλεις και οι περιοχές κατοικούνται άναρχα και όχι σωστά πολεοδομημένα. Η συγκοινωνιακή μελέτη συμβάλει στο να διευθετηθούν σωστά οι δρόμοι και να έχουμε σωστή σήμανση, όπου χρειάζεται. Κατά την άποψη μου θα πρέπει όλοι οι Δήμοι να εκπονήσουν αυτές τις μελέτες οι οποίες πιστεύω ότι θα επιλύσουν πάρα πολλά και σημαντικά προβλήματα, όπως το κυκλοφοριακό, συμβάλλοντας στη μείωση των τροχαίων.
Θα θέλατε τέλος, να απευθύνεται από τις σελίδες του «ΔΗΜΟΤΗ» ένα μήνυμα προς τους οδηγούς;
Ο σεβασμός προς τους κανόνες τις οδικής ασφάλειας είναι σεβασμός προς την ίδια τη ζωή. Και θα ήθελα κλείνοντας να γράψετε τέσσερις λέξεις. Συναίσθηση κινδύνου συνείδηση ευθύνης.
Ρεπορτάζ:ΣΤΕΛΙΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ
1 σχόλια:
Πολλές βιαστικές κακοτεχνίες και προσωρινές διευθετήσεις, εις βάρος των πέριξ της λεωφόρου κατοίκων, για την ειδική ολιγοήμερη εξυπηρέτηση των διακινουμένων κατά την διάρκεια των Ολυμπιακών αγώνων 2004, παραμένουν μετά δεκατέσσερα (14) ολόκληρα χρόνια έτσι.
Να αποκατασταθεί επί τέλους η λεωφόρος Μαραθώνος ώστε να εξυπηρετεί όλους τους μεγάλους και μικρούς δρόμους στους οποίους διακλαδίζεται…
[συντάχθηκε-δημοσιεύτηκε 29 Μαΐου 2010 12:05 μμ]
Δημοσίευση σχολίου