Τα τελευταία χρόνια η Αττική, και ιδιαίτερα η Ανατολική Αττική, αντιμετωπίζει μεγάλα χωροταξικά και περιβαλλοντικά προβλήματα με συνέπεια το φυσικό και οικιστικό περιβάλλον της να επιδεινώνεται συνεχώς.
Η περιφέρεια Αττικής έχει κατακερματισμένο πολεοδομικό ιστό και περιλαμβάνει, από πολεοδομικής πλευράς, μια μεγάλη ποικιλία περιοχών αποκλειστικής ή αμιγούς κατοικίας, εκτός σχεδίου πόλεως περιοχές, παραθεριστικής ή δεύτερης κατοικίας, που τελευταία έχουν μετατραπεί de facto σε περιοχές πρώτης κατοικίας και τέλος αυτόνομες πόλεις ή χωριά με ποικίλες χρήσεις γης.
Η ανεξέλεγκτη οικιστική εξάπλωση της ευρύτερης περιοχής της Αθήνας (μητροπολιτική περιφέρεια) συνεχίζεται ακάθεκτα. Τα τελευτάια χρόνια ο ρυθμός δόμησης (νόμιμης και παράνομης) είναι ξέφρενος. Σε λίγα χρόνια το αττικό τοπίο θα είναι εντελώς αγνώριστο.
Το μεγάλο χωρικό πρόβλημα της Αττικής άρχισε αμέσως μετά την κατασκευή και λειτουργία του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» σε συνδυασμό με την κατασκευή της Αττικής Οδού και τα άλλα έργα διευκόλυνσης της πρόσβασης στο αεροδρόμιο αυτό. Το έργο αυτό επηρεάζει και έχει επιπτώσεις αναπτυξιακές, χωροταξικές, πολεοδομικές και γενικά περιβαλλοντικές όχι μόνον στην ευρύτερη περιοχή αλλά και σε όλη σχεδόν την Ανατολική Αττική.
Ολες οι εκάστοτε κυβερνήσεις έμειναν εντελώς αδιάφορες όσον αφορά τις επιπτώσεις, τη λειτουργία και την ραγδαία εξέλιξη της ευρύτερης περιοχής του αεροδρομίου. Οι αναπτυξιακές και χωροταξικές επιπτώσεις από τα μεγάλης σημασίας έργα όπως είναι το αεροδρόμιο, δεν μπορούν αντιμετωπιστούν ούτε με το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αττικής το οποίο είναι εντελώς ξεπερασμένο και εν πάση περιπτώσει ούτε ανανεώνεται, ούτε και επικαιροποιείται.
Απαιτείται, εφόσον δεν υπάρχει Χωροταξικό Σχέδιο της Περιφέρειας Αττικής, ο χαρακτηρισμός της ευρύτερης περιοχής της Ανατολικής Αττικής ως Περιοχής Ειδικών Χωρικών Παρεμβάσεων (ΠΕΧΠ) την οποία προβλέπει και ρυθμίζει ο ισχύων χωροταξικός νόμος του 1999.
Για το χαρακτηρισμό της περιοχής ως ΠΕΧΠ χρειάζεται προηγουμένως η σύνταξη ειδικής χωροταξικής μελέτης με την οποία τεκμηριώνεται ο ιδιαίτερος χαρακτήρας και η κρισιμότητα της περιοχής και προτείνονται τα ενδεικνυόμενα κανονιστικά, οικονομικά και διαχειριστικά ή άλλα μέσα, μέτρα και προγράμματα, κατά φάσεις και φορείς χρηματοδότησης, που είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη, ενίσχυση ή αποκατάσταση ή αναβάθμιση της περιοχής. Μετά την έγκριση της ΠΕΧΠ και στο πλαίσιο των κατευθύνσεών της, μπορούν να πραγματοποιηθούν οι επιθυμητές παρεμβάσεις.
Του ΔΗΜ. Γ. ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ Καθηγητής Θεσμών και Πολιτικής Χωροταξίας-Πολεοδομίας. Μέλος του Συλλόγου Ελλήνων Πολεοδόμων και Χωροτακτών. Δικηγόρος
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου