του Παναγιώτη Σταθόπουλου
Μια από τις σπουδαιότερες μεταρρυθμίσεις στην ιστορική διαδρομή του ελληνικού κράτους είναι αυτή του Προγράμματος ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ, που θεσμοθετήθηκε το 2010 κι άρχισε να εφαρμόζεται από 1/1/2011.
Για το θεσμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αυτό ήταν το οξυγόνο για την αναζωογόνηση του, την αντιστοίχηση του με τα ευρωπαϊκά δεδομένα και τις ανάγκες των πολιτών στη σύγχρονη εποχή.
Πολλές οι καινοτομίες και οι νέοι θεσμοί, που εισήγαγε ο ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ και όφειλαν να εφαρμόσουν οι νεοεκλεγμένες δημοτικές αρχές. Καινοτομίες και θεσμοί, που έδιναν νέες δυνατότητες συμμετοχής των πολιτών στις δημοτικές υποθέσεις. Για να πετύχουν όλα αυτά δεν αρκούσε μια τυπική, όπως προέβλεπε ο νόμος, εφαρμογή τους, που θα τα αφυδάτωνε από το ριζοσπαστικό περιεχόμενο τους. Έπρεπε αυτοί που καλούνταν να τα εφαρμόσουν να πιστεύουν βαθειά αυτή την μεταρρύθμιση και, πολύ περισσότερο, να μην έχουν αντιταχθεί ενεργά σε αυτήν.
Η προϋπόθεση αυτή δεν τηρήθηκε στο νέο Καλλικρατικό Δήμο Διονύσου. Γιατί η νέα δημοτική αρχή και ιδιαίτερα ο επικεφαλής της ήσαν εξαρχής αρνητικοί στον ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ. Έτσι, μετεκλογικά, έκαναν συνειδητά ό,τι περνούσε από το χέρι τους για να νεκρώσει στην επικράτεια τους η εφαρμογή των πιο πάνω θεσμών. Το αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής επιλογής; Ένα τεράστιο Θεσμικό και Δημοκρατικό Έλλειμμα στο Δήμο Διονύσου.
Συγκεκριμένα:
- Δεν εισηγήθηκαν ποτέ στο Δημοτικό Συμβούλιο το Σχέδιο Χάρτας δικαιωμάτων και υποχρεώσεων δημοτών και κατοίκων (άρθρο 63, παράγρ. ζ του Νόμου για τον Καλλικράτη).
- Δεν μερίμνησαν ποτέ για την έκδοση, ενημέρωση και διακίνηση του Οδηγού του Δημότη, στον οποίο περιγράφονται οι διαδικασίες, οι όροι και οι προϋποθέσεις παροχής των υπηρεσιών του δήμου σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή (άρθρο 63, παράγρ. ζ του Νόμου για τον Καλλικράτη).
- Δεν εισηγήθηκαν ποτέ στο Δημοτικό Συμβούλιο το σχέδιο του Κανονισμού Πληροφόρησης των πολιτών και του Κανονισμού Διαβούλευσης (άρθρο 63, παράγρ. η του Νόμου για τον Καλλικράτη).
- Δεν λειτούργησαν ποτέ το Συμβούλιο Ένταξης Μεταναστών, παρότι το σύστησαν τυπικά εδώ και μερικούς μήνες. Και παρότι υπήρχε μια σημαντική εμπειρία από την εφαρμογή αυτού του θεσμού, πριν τον καθιερώσει ο Καλλικράτης, στο Δήμο Αγίου Στεφάνου την 4ετία 2007-2010.
- Δεν ολοκλήρωσαν ποτέ τις διαδικασίες για τη συγκρότηση της Δημοτικής Επιτροπής Διαβούλευσης, γιατί πρυτάνευσαν στη λογική τους μικροπολιτικές πρακτικές και μεθοδεύσεις.
- Δεν εξελέγη ποτέ ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης, γιατί χάθηκε στα γρανάζια των εσωπαραταξιακών τους συσχετισμών αλλά και γιατί δεν επεδίωξαν ειλικρινά τη συναίνεση με τις άλλες δημοτικές παρατάξεις, όπως απαιτεί ο νομοθέτης.
Αντίθετα, στη θέση όλων αυτών των θεσμών, εγκαθιδρύθηκε ένα κλειστό και ελεγχόμενο σύστημα εξουσίας, αναχρονιστικό και πελατειακό, εχθρικό στην ιδέα της συμμετοχής των πολιτών στις δημοτικές υποθέσεις, ξένο προς τις ανάγκες της κοινωνίας και τις συλλογικές εκπροσωπήσεις της.
Αυτή η κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί άλλο! Οι δημιουργικές δυνάμεις της τοπικής κοινωνίας, μέσα από τις υπαρκτές συλλογικότητες και αντιπροσωπεύσεις της, που ευτυχώς υπάρχουν παντού και είναι πολλές, πρέπει να «εισβάλλουν» ορμητικά στο δημοτικό σκηνικό σαν ισότιμος εταίρος και όχι σαν παθητικός δέκτης. Σαν ισότιμος συνδιαμορφωτής των δημοτικών πολιτικών, μέσα από τους θεσμούς που καθιέρωσε ο ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ και απαξίωσε η σημερινή δημοτική αρχή. Στο επίκεντρο των εξελίξεων πρέπει να βρεθεί ξανά η κοινωνία και οι ανάγκες της, όχι η δημοτική αρχή και οι σκοπιμότητες της.
20.1.2012
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου