«Τέτοιοι Υ/Σ υπάρχουν όχι μόνο μέσα στον πυκνό πολεοδομικό ιστό της Αθήνας, μα και σε όλες τις προηγμένες πόλεις της Ευρώπης χωρίς ούτε να απειλείται ούτε και να κινδυνεύει κανείς» δηλώνει ο καθ’ ύλη αρμόδιος για το ζήτημα, καθηγητής του ΕΜΠ και αναπληρωτής διευθύνοντας σύμβουλος της ΔΕΗ, Νίκος Χατζηαργυρίου. Επίσης, από πληροφορίες που έχουμε, σε όλη την πορεία του Ηλεκτρικού Σιδηρόδρομου Αθηνών Πειραιώς (ΗΣΑΠ) υπάρχουν ανάλογοι Υ/Σ και μάλιστα δενδροφυτευμένοι. Το ίδιο ισχύει για τους Υ/Σ που εξυπηρετούν το Αττικό Μετρό. Από ποιον τελικά, κινδυνεύει η ποιότητα της ζωής των πολιτών; Από τη ΔΕΗ ή από τις επιπόλαιες αντιδράσεις κάποιων; Και με πόση ευκολία υιοθετούνται από το Δημοτικό Συμβούλιο οι αντιδράσεις αυτές; Δεν θα έπρεπε να προηγείται πιο ενδελεχής διερεύνηση; Η συνέντευξη με τον κ. Χατζηαργυρίου που ακολουθεί, είναι εύγλωττη και αφοπλιστική. Η κοινή γνώμη ας βγάλει τα συμπεράσματά της…
Τι δυναμικότητας θα είναι ο υποσταθμός που σχεδιάζει να εγκαταστήσει στη Ραφήνα η ΔΕΗ;
Ο υποσταθμός θα υποβιβάζει την τάση από υψηλή (150 kV) σε μέση (20 kV) και θα έχει τρείς (3) Μετασχηματιστές 150/20kV ισχύος 40/50MVA, άρα η συνολική μέγιστη ισχύς του θα είναι 150MVA. Θα είναι κλειστού τύπου υποσταθμός, με όλο τον εξοπλισμό εντός κτιρίου και όλα τα δίκτυά του υπόγεια. Αυτού του τύπου οι υποσταθμοί ονομάζονται Κέντρα Διανομής.
Πόσες περίπου είναι οι ενεργειακές ανάγκες της πόλης αυτή τη στιγμή και πώς καλύπτονται;
Η πόλη της Ραφήνας και η ευρύτερη περιοχή αντιπροσωπεύουν συνολική ζήτηση της τάξεως των 25 MW κι εξυπηρετούνται σήμερα, από γραμμές μέσης τάσης των υποσταθμών Παλλήνης, Νέας Μάκρης και Σπάτων.
Τι ρυθμούς αύξησης της ζήτησης έχει διαπιστώσει η ΔΕΗ και κρίνει αναγκαία τη δημιουργία του υποσταθμού αυτού;
Η ανάγκη για την κατασκευή του ανωτέρω υποσταθμού προέκυψε από μελέτη της ΔΕΗ του 2008 με βάση τα δεδομένα ζήτησης του 2007, για τα αναγκαία νέα έργα υποδομής του Δικτύου στην Αττική. Επισημαίνεται το γεγονός ότι, με βάση τα ανωτέρω δεδομένα ζήτησης, οι υποσταθμοί που εξυπηρετούν την πόλη και την ευρύτερη περιοχή της Ραφήνας εμφανίζουν ήδη υψηλό συντελεστή φόρτισης (λόγος της μέγιστης ζήτησης προς τη δυναμικότητα τους), γεγονός που αναδεικνύει την ανάγκη κατασκευής νέου υποσταθμού σε ενδιάμεσή τους θέση. Περαιτέρω η Ραφήνα, όπως και άλλες περιοχές της Ανατολικής Αττικής, εμφάνισαν ιδιαίτερα υψηλούς ετήσιους ρυθμούς αύξησης της ζήτησης τα τελευταία έτη, μακράν υψηλότερους έναντι του συνόλου της Αττικής ή της χώρας, που αγγίζουν το 9%, ενώ και κατά το 2009, έτος κατά το οποίο η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας εμφάνισε μικρή κάμψη, οι περιοχές αυτές εξακολούθησαν να κινούνται με αυξητικούς ρυθμούς στο εύρος από 2%-8%. Θα πρέπει να σημειωθεί τέλος ότι οι υποσταθμοί της ΔΕΗ σχεδιάζονται για να καλύψουν το μέγιστο φορτίο που μπορεί να προκύψει. Αυτό σημαίνει ότι, παρά τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης, στη μέση κατανάλωση ενέργειας το τελευταίο διάστημα, αυτού του τύπου οι υποδομές θα πρέπει να είναι ικανές να εξυπηρετήσουν την αιχμή, δηλαδή την αυξημένη ζήτηση που θα προκύψει από ένα πιθανό καύσωνα, ή μια σφοδρή κακοκαιρία.
Ο υποσταθμός θα εκπέμπει ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία; Και αν ναι σε τι βαθμό είναι επικίνδυνη για τους πολίτες;
Δεν υπάρχει θέμα εκπομπής ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας, ο υποσταθμός δεν θα αυξήσει την ένταση του ήδη υπάρχοντος ηλεκτρομαγνητικού πεδίου. Αυτό έχει αναφερθεί στην υποβληθείσα Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), που έχει συνταχθεί κι εγκριθεί για το συγκεκριμένο υποσταθμό. Το γεγονός της αυστηρής τήρησης των σχετικών διεθνών ορίων, έχει επιβεβαιωθεί επανειλημμένα με μετρήσεις και μελέτες από αρμόδιους φορείς «Ελληνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας (Δημόκριτος), Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Πανεπιστήμιο Πατρών, Πανεπιστήμιο Georgia Tech των ΗΠΑ» σε ίδιες και μεγαλύτερες εγκαταστάσεις από τη συγκεκριμένη του υποσταθμού Ραφήνας.
Θα κάνει θόρυβο;
Δεν θα κάνει θόρυβο και δεν θα αυξήσει την υπάρχουσα στάθμη θορύβου.
Θα είναι υπόγειος;
Θα είναι επίγειος υποσταθμός με ένα τμήμα του υπόγειο όπως τα λοιπά κτήρια της περιοχής. Όλος ο εξοπλισμός του θα είναι εγκλεισμένος σε κτήριο.
Ο περιβάλλοντας χώρος του θα δενδροφυτευτεί;
Το κτήριο που θα κατασκευασθεί θα πληροί τους πολεοδομικούς όρους της περιοχής όπως όλα τα κτήρια. Θα τηρηθούν όλοι οι συντελεστές (δόμησης, κάλυψης, πρασίνου κ.α.) που απαιτούν οι αντίστοιχες διατάξεις, ενώ θα ληφθεί ιδιαίτερη μέριμνα για τη δενδροφύτευση του οικοπέδου. Η κάλυψη του οικοπέδου θα είναι 675 τετραγωνικά μέτρα. Όπως αναφέρεται και στην εγκριθείσα ΜΠΕ «Το κτήριο θα περιλαμβάνει έναν υπόγειο χώρο, ισόγειο, έναν όροφο και δώμα. Η πραγματοποιούμενη κάλυψη από το κτήριο του υποσταθμού θα είναι περίπου 672,48 m2, το μέγιστο ύψος ανωδομής δε θα υπερβαίνει τα 11m και ο συνολικός όγκος ανωδομής του κτίσματος θα είναι περίπου 7.400 m3».
Το ρεύμα πώς θα μεταφέρεται; Με πυλώνες, κολώνε,, ή με υπόγεια καλώδια;
Τα δίκτυα του υποσταθμού θα είναι αμιγώς υπόγεια όπως περιγράφεται στη σχετική ΜΠΕ «Βασικό χαρακτηριστικό των Κέντρων Διανομής ηλεκτρικής ενέργειας είναι ότι, ο εξοπλισμός στο σύνολό του, εγκλείεται στο εσωτερικό κτηρίου και η είσοδος κι έξοδος των ηλεκτρικών γραμμών τροφοδοσίας (ΥΤ) και διανομής (ΜΤ) γίνεται αποκλειστικά με υπόγεια καλώδια. Η βασική αυτή κατασκευαστική αρχή έχει ως αποτέλεσμα την απουσία οποιασδήποτε αρνητικής οπτικής επίπτωσης, πέραν της ύπαρξης ενός κτηρίου σχετικά περιορισμένου όγκου. Επιπρόσθετα, η ΔΕΗ μεριμνά σε κάθε περίπτωση ώστε το κτήριο αυτό, με την προσεγμένη αρχιτεκτονική μελέτη, την αρτιότητα της κατασκευής του και την κατάλληλη διαμόρφωση του εξωτερικού του χώρου, να αποτελεί ένα καλαίσθητο σύνολο και να ενσωματώνεται αρμονικά στον περιβάλλοντα χώρο και στο ευρύτερο δομημένο περιβάλλον των περιοχών όπου κατασκευάζονται τα Κέντρα Διανομής».
Υπάρχουν τεχνικοί λόγοι που επελέγη η τοποθεσία εγκατάστασης του υποσταθμού, ή απλά,, η αγορά του οικοπέδου ήταν συμφέρουσα για τη ΔΕΗ;
Τα έργα των υποσταθμών Υψηλής/Μέσης Τάσης είναι βασικά έργα υποδομής και οι τοποθεσίες εγκατάστασής τους επιλέγονται κεντροβαρικά των καταναλώσεων, ώστε να ελαχιστοποιείται το μήκος των γραμμών που απαιτούνται για την τροφοδότηση των καταναλωτών και οι απώλειες της μεταφερόμενης ισχύος σε αυτές. Τα έργα των υποσταθμών γίνονται συνεκτιμώντας τις μελλοντικές ανάγκες της ευρύτερης περιοχής, οριοθετούνται σαφώς και διακριτά, συνάδουν με τα λοιπά κτήρια της περιοχής που εγκαθίστανται και βέβαια δεν θίγουν το περιβάλλον. Γι’ αυτό και προκρίνεται η κατασκευή κλειστού τύπου Υποσταθμού για τη Ραφήνα, αν και το κόστος ενός κλειστού Υποσταθμού, είναι τέσσερις φορές υψηλότερο από αντίστοιχους Υποσταθμούς ανοικτού τύπου! Η αγορά του οικοπέδου κόστισε στη ΔΕΗ περίπου 1.500.000,00€, συνεπώς η επιλογή του δεν έγινε με οικονομικά κριτήρια, αλλά με κριτήριο την καταλληλότητα της θέσης από τεχνικής πλευράς, για τη βέλτιστη εξυπηρέτηση των φορτίων της περιοχής.
Η κατασκευή του υποσταθμού μακριά από το κέντρο, π.χ. εκτός σχεδίου πόλεως της Ραφήνας που αποτελεί το βασικό φορτίο του υποσταθμού, θα είχε ως αποτέλεσμα την ανάπτυξη του δικτύου Μέσης και Υψηλής Τάσης με εναέριο δίκτυο (πυλώνες και κολώνες) με μεγάλου μήκους και πολύ πυκνές αναχωρήσεις γραμμών Μέσης Τάσης. Αυτός ο τρόπος ανάπτυξης του δικτύου, εκτός της χαμηλής ποιότητας της παρεχόμενης ηλεκτρικής ενέργειας, θα ήταν ιδιαίτερα επιβαρυντικός για το περιβάλλον, αφού θα απαιτούντο μεγάλα μήκη γραμμών ΜΤ, δηλαδή υψηλές απώλειες στο δίκτυο, σπατάλη ενέργειας και πυκνό δίκτυο αναχωρήσεων γραμμών στην πόλη της Ραφήνας, δηλαδή οπτικά επιβαρυμένο τοπίο.
Η κατασκευή του υποσταθμού μακριά από το κέντρο, π.χ. εκτός σχεδίου πόλεως της Ραφήνας που αποτελεί το βασικό φορτίο του υποσταθμού, θα είχε ως αποτέλεσμα την ανάπτυξη του δικτύου Μέσης και Υψηλής Τάσης με εναέριο δίκτυο (πυλώνες και κολώνες) με μεγάλου μήκους και πολύ πυκνές αναχωρήσεις γραμμών Μέσης Τάσης. Αυτός ο τρόπος ανάπτυξης του δικτύου, εκτός της χαμηλής ποιότητας της παρεχόμενης ηλεκτρικής ενέργειας, θα ήταν ιδιαίτερα επιβαρυντικός για το περιβάλλον, αφού θα απαιτούντο μεγάλα μήκη γραμμών ΜΤ, δηλαδή υψηλές απώλειες στο δίκτυο, σπατάλη ενέργειας και πυκνό δίκτυο αναχωρήσεων γραμμών στην πόλη της Ραφήνας, δηλαδή οπτικά επιβαρυμένο τοπίο.
Τι επιπτώσεις θα υπάρχουν στην ηλεκτροδότηση της περιοχής αν δεν δημιουργηθεί ο υποσταθμός;
Οι επιπτώσεις για την ηλεκτροδότηση της περιοχής είναι η μη δυνατότητα τροφοδότησης της ζήτησης και η ποιοτική υποβάθμιση της παρεχόμενης ενέργειας. Πιο συγκεκριμένα, έχει διαφανεί ότι, το δίκτυο της περιοχής παρουσιάζει σημεία κορεσμού αδυνατώντας να εξυπηρετήσει, με τον απαιτούμενο βαθμό αξιοπιστίας, την υπάρχουσα ζήτηση ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες όταν και εμφανίζεται η αιχμή του φορτίου, το μέγιστο φορτίο του έτους. Οι υποσταθμοί που τροφοδοτούν τη συγκεκριμένη περιοχή, έχουν εξαντλήσει τη δυνατότητα περαιτέρω επαύξησης της εγκατεστημένης ισχύος τους καθιστώντας άμεση την ανάγκη κατασκευής νέου υποσταθμού στην συγκεκριμένη περιοχή. Στα ανωτέρω πρέπει να συνεκτιμηθούν οι μελλοντικές ανάγκες της περιοχής.
Πέραν αυτού όμως η ΔΕΗ επιδιώκει αναπτύσσοντας τα δίκτυά της, να ελαχιστοποιεί τις περιπτώσεις διακοπών στους καταναλωτές λόγω αναπόφευκτων βλαβών σε αυτά. Γι’ αυτό η ανάπτυξη των δικτύων πρέπει να ικανοποιεί το διεθνές κριτήριο αξιοπιστίας «ν-1». Σύμφωνα με αυτό το κριτήριο «απώλεια οποιουδήποτε στοιχείου του δικτύου» πρέπει να μπορεί να αντιμετωπιστεί από εφεδρεία ισχύος που διαθέτουν τα λοιπά στοιχεία που βρίσκονται σε λειτουργία. Γι’ αυτό το λόγο οι μετασχηματιστές ισχύος των υποσταθμών δεν πρέπει να φορτίζονται πέραν του 80% της ονομαστικής τους ικανότητας, τόσο στις περιόδους αυξημένης ζήτησης όσο και στην κανονική τους λειτουργία. Οι μελέτες που εκπονήθηκαν έχουν δείξει ότι η φόρτιση κάποιων μετασχηματιστών των υποσταθμών Νέας Μάκρης, Παλλήνης και Σπάτων έχει ήδη ξεπεράσει το όριο του 80% και είναι βέβαιο ότι το όριο αυτό θα ξεπεραστεί και τα επόμενα έτη δημιουργώντας έτσι συνθήκες μη αξιόπιστης λειτουργίας του δικτύου και καθιστώντας αναγκαία την κατασκευή νέου υποσταθμού.
Μπορείτε να παραθέσετε παραδείγματα για ανάλογους υποσταθμούς που έχουν ήδη εγκατασταθεί και λειτουργούν σε κατοικημένες περιοχές;
Η τροφοδότηση με ηλεκτρική ενέργεια μεγάλων αστικών κέντρων θα ήταν αδύνατη χωρίς τη λειτουργία κλειστών υποσταθμών σε κεντρικές θέσεις στο εσωτερικό τους. Έτσι, στο Λεκανοπέδιο Αττικής λειτουργούν από δεκαετιών, παρόμοιοι κλειστοί υποσταθμοί (Κέντρα Διανομής), ορισμένοι από τη δεκαετία του 1970, που σήμερα απαριθμούνται σε 15, ορισμένοι εκ των οποίων είναι εγκατεστημένοι εντός πυκνοκατοικημένων περιοχών (Παγκράτι, Καλλιθέα, Μαρούσι, Πειραιάς, Βριλήσσια, Φάληρο, Ψυχικό κλπ). Επίσης, παρόμοιοι υποσταθμοί λειτουργούν στη Θεσσαλονίκη, αλλά και σε άλλα αστικά κέντρα. Τέλος, η πρακτική της εγκατάστασης κλειστών υποσταθμών εντός των πόλεων εφαρμόζεται από τη δεκαετία του 70 σε όλη την Ευρώπη και διεθνώς. Η ΔΕΗ μπορεί να παραθέσει αρκετές μελέτες – μετρήσεις σε λειτουργούντες παρόμοιους ή μεγαλύτερους από τον ανωτέρω Υ/Σ που έχουν γίνει από αναγνωρισμένους φορείς, μπορεί δε εφ’ όσον της ζητηθεί από τις αρμόδιες αρχές, να επιδείξει τέτοιες εγκαταστάσεις σε εκπροσώπους τους.
http://dhmoths.gr
http://dhmoths.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου