Παρά τη γενική κατακραυγή που είχε προκαλέσει το περιεχόμενο Σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος (Φεβρουάριος 2009), το οποίο αντιμετώπιζε τον ορεινό όγκο του Υμηττού ως ένα τυχαίο οικόπεδο και νομιμοποιούσε το σύνολο των αυθαίρετων εγκαταστάσεων, δήμοι κυρίως της ανατολικής και νότιας πλευράς του βουνού ζητούσαν να ενταθεί η λεηλασία του. Η νομαρχία Ανατολικής Αττικής, μάλιστα, πρότεινε να επιτρέπεται και η κατοικία, πιο πίσω και από το Διάταγμα του 1978! Το εν λόγω σχέδιο έχει παγώσει από την υπουργό Περιβάλλοντος Τ. Μπιρμπίλη.
Αποκαλυπτικά είναι τα αιτήματα συγκεκριμένων δήμων για το πώς αντιλαμβάνονται την προστασία του βουνού, όταν κι αυτό το καλοκαίρι φωτιά έκαψε 6.000 στρέμματα, έτσι όπως διατυπώθηκαν προς τον Οργανισμό Αθήνας:
* Δήμος Βάρης: Να εξαιρεθούν από τα όρια προστασίας του βουνού 680 στρέμματα, στην περιοχή Χέρωμα, με 890 αγροτεμάχια μικρότερα των 500 τ.μ., κεντημένη από αυθαίρετες κατοικίες.
* Δήμος Γλυφάδας: Παρόμοιο αίτημα για εξαίρεση από τα όρια προστασίας των Ζωνών Α και Β των εκτάσεων των συνεταιρισμών πολιτικών υπαλλήλων του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, Καφεπωλών και του συλλόγου Πρόοδος στην περιοχή Τερψιθέα και Ανάληψη (δασική και δημόσια κατά το ήμισυ) προκειμένου να ενταχθούν στο σχέδιο πόλης. Ζητεί ακόμη νέο χώρο για νεκροταφείο, για ανέγερση δύο σχολείων και για αθλητικές εγκαταστάσεις.
* Δήμος Ηλιούπολης: Αιτείται τη δημιουργία κι άλλων αθλητικών εγκαταστάσεων και κοιμητηρίου, τη νομιμοποίηση του δημοτικού σταθμού απορριμμάτων αλλά και ροκάνισμα του βουνού για κατοικία. Η επίσημη διατύπωση είναι "επίλυση του προβλήματος των υφιστάμενων κατοικιών σε δύο περιοχές εντός της Β Ζώνης".
* Δήμος Κορωπίου: Ζητεί να επιτραπεί η δυνατότητα εγκατάστασης δημοτικού σταθμού μεταφόρτωσης απορριμμάτων και να πολεοδομηθούν οι περιοχές των αυθαιρέτων στα ανατολικά του βουνού, τα οποία χτίστηκαν τα τελευταία χρόνια στη Σκάρπιζα και το Κίτσι, στη Β Ζώνη. Ως γνωστόν, με το ισχύον Π.Δ. επιτρέπονται κοινωφελείς εγκαταστάσεις. Ακόμη προτείνει να διατηρηθεί η παρέκκλιση αρτιότητας των 4 στρεμμάτων και να εμπλουτισθεί με τη δυνατότητα ανέγερσης κατοικίας.
* Δήμος Παπάγου: Η αγωνία του δήμου είναι να μην επεκταθούν τα όρια προστασίας σε πάρκα και άλση που διαχειρίζεται ο ίδιος. Ταυτόχρονα ζητεί έκταση 15 στρεμμάτων σε επαφή με τη λεωφόρο Κατεχάκη, προκειμένου να ανεγερθεί γηροκομείο, επισκευή και επαύξηση κατά 10% των υφιστάμενων προ του ισχύοντος διατάγματος και μη επιτρεπόμενων με αυτό εγκαταστάσεων και κτηρίων! Επιπλέον προτείνει τη νομιμοποίηση του νεκροταφείου, το οποίο ανήκει στην Α Ζώνη προστασίας μέσω οριοθέτησής του με την εν λόγω χρήση.
* Νομαρχία Ανατολικής Αττικής: Υπό τον μανδύα της απόλυτης προστασίας της ζώνης Α ζητεί την προσθήκη της χρήσης κατοικίας στις γεωργικές εκτάσεις των υφιστάμενων ζωνών προστασίας και ζητεί να αποζημιωθούν οι ιδιοκτήτες που τα αγροτεμάχιά τους με το σχέδιο προεδρικού διατάγματος δεν θα έχουν την αρτιότητα για να μπορούν να χτίσουν. Από την πλευρά του το υπουργείο Εθνικής Άμυνας επιχειρεί να διασφαλίσει το βασίλειό του, δηλαδή ότι τις υφιστάμενες εγκαταστάσεις του εντός των ζωνών προστασίας δεν μπορεί να τις αγγίξει ουδείς.
Οι φωνές της αλήθειας
Από τις γνωμοδοτήσεις προκύπτει και το άλλο σημαντικό. Τα συναρμόδια υπουργεία Αγροτικής Ανάπτυξης και Πολιτισμού αγνοήθηκαν παντελώς στην εκπόνηση του σχεδίου. Το πρώτο καθιστά σαφές ότι ολόκληρη η περιοχή του Υμηττού έχει κηρυχθεί αναδασωτέα με δύο υπουργικές αποφάσεις του 1934 και του 1936, άρα οι δασικές εκτάσεις προστατεύονται. Ταυτόχρονα εκφράζει τη διαφωνία του με τον κατακερματισμό του βουνού σε υποζώνες και προτείνει να απαγορευτεί οποιαδήποτε επέμβαση με κύρια χρήση την ήπια αναψυχή (πεζοπορία, παρατήρηση πτηνών, δημιουργία φυσιολατρικών διαδρομών κ.ά.). Από το υπουργείο Πολιτισμού και τις γνωμοδοτήσεις των αρμοδίων διευθύνσεων (Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, Β' Εφορεία, ΚΣΤ' Εφορεία, Εφορεία Παλαιοανθρωπολογίας - σπηλαιολογίας Ν. Ελλάδος) πιστοποιείται ο θησαυρός της πολιτιστικής κληρονομιάς του βουνού.
Αποστέλλεται πλήθος διαγραμμάτων αλλά και αναλυτικός κατάλογος τοποθεσιών με παρατηρήσεις όπως "για τη διαφύλαξη των αρχαιοτήτων κρίνεται απαραίτητη η προστασία όλης της αδόμητης έκτασης του βουνού"... Ζητούν δεν ν' αποσαφηνισθεί ότι κατισχύει η αρχαιολογική νομοθεσία διατυπώνοντας επιπλέον και συγκεκριμένους όρους: όπως, π.χ., για την προστασία όσων νέων θέσεων εντοπισθούν η αρμόδια αρχαιολογική υπηρεσία διατηρεί το δικαίωμα επιβολής ή ειδικών περιορισμών για όλες τις επιτρεπόμενες χρήσεις και για την έκδοση των αδειών από το αρμόδιο πολεοδομικό γραφείο προϋπόθεση είναι η έγκριση της αρμόδιας Εφορείας Αρχαιοτήτων του ΥΠΠΟ.
Πηγή
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου