Κυκλοφοριακή αναγκαιότητα που εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις για τον εξορθολογισμό του τρόπου λειτουργίας και ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής της πρωτεύουσας και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της, χαρακτήρισε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Γιώργος Σουλφλιάς το έργο των Νέων Αυτοκινητοδρόμων Αττικής.
Όπως είπε ο υπουργός, το μεγαλύτερο τμήμα του έργου είναι υπόγειο (σε ποσοστό 85% έναντι μόλις 15% που θα είναι επιφανειακό). Τα διόδια θα καταβάλλονται ανά χλμ. μέσω ηλεκτρονικού συστήματος, δηλαδή οι οδηγοί θα χρεώνονται ανάλογα με την απόσταση που θα διανύουν, ενώ θα υπάρχει και η δυνατότητα πληρωμής διοδίων με χειροκίνητο σύστημα.
Σύμφωνα με τον κ. Σουφλιά, κατά την κατασκευή του έργου θα δημιουργηθούν 4.000 άμεσες θέσεις εργασίας για διάστημα πέντε ετών, ενώ καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας του έργου, εκτιμάται ότι θα δημιουργηθούν 800 μόνιμες θέσεις εργασίας.
Οι Νέοι Αυτοκινητόδρομοι Αττικής, έχουν συνολικό μήκος 71,6 χλμ. και προϋπολογισμό περίπου 1,80 δισ. ευρώ. Επίσης, θα κατασκευαστούν και άλλα 34,5 χλμ. οδικών αξόνων προϋπολογισμού 390 εκατ. ευρώ, που βρίσκονται ήδη σε επίπεδο οριστικής μελέτης και πρόκειται να υλοποιηθούν ως δημόσια έργα με δεσμευμένα κονδύλια της Δ’ Προγραμματικής Περιόδου. Πιο συγκεκριμενα πρόκειται:
- για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μέχρι την Εθνική Οδό,
- την επέκταση και τη μετατροπή της οδού Λαυρίου σε κλειστό Αυτοκινητόδρομο, με την παράκαμψη του Μαρκόπουλου και του Λαυρίου,
- τον περιφερειακό άξονα Παιανίας - Μαρκόπουλου, με την παράκαμψη Παιανίας και Κορωπίου,
- τη μερική υπογειοποίηση της Λεωφόρου Αλεξάνδρας και
- τη διαπλάτυνση της Λεωφ. Κηφισσού, από Αχαρνών μέχρι τον κόμβο της Αττικής Οδού.
Όπως επεσήμανε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, με τα παραπάνω έργα συνολικού μήκους 106 χλμ., που ολοκληρώνουν και ουσιαστικά εξαντλούν τις ανάγκες για την κατασκευή σημαντικών οδικών αξόνων στην περιοχή της Αττικής:
· διπλασιάζονται οι ασφαλείς και σύγχρονοι αυτοκινητόδρομοι ταχείας κυκλοφορίας μέσα στο Λεκανοπέδιο και συμβάλλουμε αποφασιστικά στην περιβαλλοντική αναβάθμιση και στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση των αστικών μας κέντρων,
· ολοκληρώνεται ο μεγάλος εσωτερικός περιφερειακός δακτύλιος του Λεκανοπεδίου και βελτιώνεται ουσιαστικά η καθημερινή ζωή των κατοίκων του,
· κατασκευάζεται και το κύριο μέρος του εξωτερικού δακτυλίου της Αττικής μέχρι τη Ραφήνα και ανοίγεται ο δρόμος για την ολοκλήρωσή του, δηλαδή για την σύνδεσή του με τον υπεραστικό αυτοκινητόδρομο Αθηνών - Λαμίας στις Αφίδνες, μήκους άλλων 25 χλμ.
Όπως σημείωσε ο κ. Σουφλιάς, η διαβούλευση με όλους τους ενδιαφερόμενους Τοπικούς Φορείς κράτησε πέντε μήνες και συνολικά εξετάστηκαν 55 αιτήματα, σχόλια, παρατηρήσεις. Συνακόλουθα, τροποποιήθηκε η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και στη συνέχεια εκδόθηκε η Κοινή Υπουργική Απόφαση έγκρισης των Περιβαλλοντικών Όρων, με την οποία διασφαλίζεται με αυστηρότητα όχι μόνο η προστασία αλλά και η βελτίωση του περιβάλλοντος στην ευρύτερη περιοχή των έργων.
22/12 η κατάθεση προσφορών
Ο υπουργός επανέλαβε πως η προκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού με Σύμβαση Παραχώρησης γίνεται από μηδενική βάση και σε μία φάση. Ο χρόνος κατάθεσης των προσφορών ορίστηκε για τις 22 Δεκεμβρίου και αν δεν προκύψουν σοβαρά προβλήματα με ενστάσεις, στις αρχές του 2010 αναμένεται να υπάρξει ανάδοχος.
«Δεδομένου ότι ο χρόνος κατασκευής των πολύ σημαντικών αυτών έργων αποτελεί διαγωνιστικό μέγεθος και ορίστηκε ότι μπορεί να κυμανθεί από 55 έως 65 μήνες, υπολογίζουμε ότι μέχρι τις αρχές του 2015 το έργο μπορεί να είναι έτοιμο στο σύνολό του», συμπλήρωσε ο κ. Σουφλιάς.
Μάλιστα όπως είπε, προβλέπεται και ενδιάμεση αποκλειστική προθεσμία 50 μηνών κατά μέγιστο, για να παραδοθεί νωρίτερα το κρίσιμο τμήμα των 14,7 χλμ. της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού, από Κατεχάκη και Ούλωφ Πάλμε μέχρι τη Λεωφόρο Ποσειδώνος, που ολοκληρώνει το μεγάλο εσωτερικό δακτύλιο και διοχετεύει την κυκλοφορία εκτός του οικιστικού ιστού της πόλης.
Σύστημα τριών Δακτυλίων
Επιπρόσθετα, πέραν του κεντρικού αρτηριακού δακτυλίου, διαμορφώνονται δύο ακόμα οδικοί δακτύλιοι και συγκεκριμένα:
α) Ο Εσωτερικός Περιφερειακός Οδικός Δακτύλιος του Λεκανοπεδίου Αθήνας που αποτελείται από την παραλιακή Λεωφόρο Ποσειδώνος, τη Λεωφόρο Κηφισσού, την Αττική Οδό στο τμήμα από τον Α/Κ Μεταμόρφωσης μέχρι τον Α/Κ Πλακεντίας, τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού από Α/Κ Πλακεντίας μέχρι Α/Κ Κατεχάκη και το τμήμα των «Νέων Αυτοκινητόδρομων Αττικής» από Α/Κ Κατεχάκη μέχρι το Μητροπολιτικό Πάρκο Ελληνικού και τη Λεωφόρο Ποσειδώνος.
β) Ο Εξωτερικός Οδικός Δακτύλιος, πεταλοειδούς μορφής, που ξεκινάει από την παραλιακή λεωφόρο, οδεύει στη Βάρης-Κορωπίου, μέχρι τον Η/Κ Βάρης-Κορωπίου και στη συνέχεια, διά μέσου των νέων τμημάτων αυτοκινητοδρόμου, από Η/Κ Βάρης-Κορωπίου έως τον Α/Κ Μεσογείων και από Α/Κ Μεσογείων έως τον Α/Κ Ραφήνας φθάνει μέχρι την περιοχή της Ραφήνας. Στη συνέχεια, ακολουθώντας τον προγραμματισμένο οδικό άξονα της Ανατολικής Περιφερειακής Λεωφόρου Πεντέλης, φθάνει στην περιοχή των Αφιδνών. Συνεχίζει επί της Εθνικής Οδού Αθηνών-Θεσσαλονίκης και μέσω του Α/Κ Μεταμόρφωσης συνδέεται με την Αττική Οδό. Στη συνέχεια, ακολουθεί τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφ. Αιγάλεω, συνεχίζει, μέσω της υπό αναμόρφωση σύνδεσή της, στη Λεωφ. Σχιστού-Σκαραμαγκά και καταλήγει στην περιοχή του Πειραιά δια μέσου της Περιφερειακής Λεωφ. του ΟΛΠ [OLPr.AT] , η οποία ήδη κατασκευάζεται.
Το σύστημα των τριών Δακτυλίων συμπληρώνεται και με τις απαραίτητες μεταξύ τους συνδέσεις, όπως είναι η σύνδεση μεταξύ Κεντρικού και Εσωτερικού Δακτυλίου από Α/Κ Σακέτα μέχρι Ούλωφ Πάλμε, καθώς και μεταξύ Εσωτερικού και Εξωτερικού Δακτυλίου, αφ’ ενός, με τον οδικό σύνδεσμο μεταξύ Α/Κ Κύμης και Α/Κ Καλυφτάκη (με την προβλεπόμενη επέκταση Λεωφ. Κύμης) και, αφ’ ετέρου, με τον οδικό σύνδεσμο μεταξύ Α/Κ Κλεισθένους και Α/Κ Σπάτων (επέκταση Λεωφ. Σταυρού - Ραφήνας) και τη σήραγγα Υμηττού.
Οι Νέοι Αυτοκινητόδρομοι Αττικής περιλαμβάνουν:
1) Τη Δυτική Περιφερειακή Υμηττού, από τη νότια απόληξη της Αττικής Οδού στην Κατεχάκη έως τη Λεωφ. Ποσειδώνος, μήκους 14,7 χλμ. (Τμήμα Λεωφ. Κατεχάκη - Λεωφ. Βουλιαγμένης, μήκους 11,1 χλμ., και τμήμα Λεωφ. Βουλιαγμένης - Λεωφ. Ποσειδώνος, μήκους 3,6 χλμ.). Παρακάμπτει κυκλοφοριακά και περιβαλλοντικά τα αστικά κέντρα Βύρωνα, Ηλιούπολης, Αργυρούπολης, Αλίμου και Ελληνικού και είναι υπόγεια κατά 85%.
2) Τη μεγάλη Σήραγγα Υμηττού, μήκους 4 χλμ., με τις εκατέρωθεν προσβάσεις της, η οποία συνδέει τη Νότια Πλευρά του Λεκανοπεδίου με τα Μεσόγεια, από τον Α/Κ Σακέτα μέχρι τον Α/Κ Μεσογείων, μήκους 6,3 χλμ. Μετά την έξοδο της σήραγγας ο αυτοκινητόδρομος ακολουθεί το φυσικό ανάγλυφο έτσι ώστε να μην είναι ορατός από το Λεκανοπέδιο των Μεσογείων.
3) Τον Οδικό Άξονα από τον Α/Κ Μεσογείων (μετά τη μεγάλη Σήραγγα Υμηττού) μέχρι τη Ραφήνα, που ακολουθεί το φυσικό ανάγλυφο σε όρυγμα και δεν είναι ορατός. Έχει μήκος 18,6 χλμ. με ενδιάμεσο Α/Κ προς Αττική Οδό και Αεροδρόμιο. Προβλέπεται η επέκταση και η σύνδεση από τη Ραφήνα μέχρι την Ε.Ο. Αθηνών-Λαμίας στις Αφίδνες, με οδικό τμήμα μήκους άλλων 25 χλμ. Στο Λόφο Έτος έχει σήραγγες 2,6 χλμ.
4) Τον Οδικό Άξονα από τον Α/Κ Μεσογείων μέχρι την Αγία Μαρίνα, μήκους 14,2 χλμ., στον οποίο προστέθηκε και ο κλάδος από τον Η/Κ Καλυβίων μέχρι την περιμετρική οδό των Καλυβίων, μήκους 5,9 χλμ. περίπου. Ο κλάδος αυτός προστέθηκε μετά τη δημόσια διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς.
5) Την ολοκλήρωση του Άξονα Σταυρού - Ραφήνας, σε μήκος άλλων 6,1 χλμ. μέχρι τη Λεωφόρο Σπάτων - Λούτσας. Σημειώνεται ότι το οδικό τμήμα από τον Α/Κ Σπάτων μέχρι τον Α/Κ Αεροδρομίου προστέθηκε, ως νέο αντικείμενο, μετά τη δημόσια διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς.
6) Την ανακατασκευή και υπογειοποίηση της Λεωφ. Ποσειδώνος, μήκους 2,0 χλμ.
7) Συνδετήριο οδικό τμήμα προς το κέντρο της Αθήνας από τον Α/Κ Σακέτα μέχρι την Ούλωφ Πάλμε, μήκους 3,8 χλμ. Το τμήμα εντός του Πανεπιστημίου είναι υπόγειο. Τα 1,7 χλμ. που αφορούν στον οικιστικό ιστό του Δήμου Καισαριανής και στο Πανεπιστήμιο, διαμορφώνονται ως υπόγειο έργο, έτσι ώστε να μην δημιουργείται πλέον καμία όχληση τόσο στο Δήμο Καισαριανής όσο και στο Πανεπιστήμιο, απομακρύνοντας τη διερχόμενη κυκλοφορία από την οδό Καισαριανής και από το Πανεπιστήμιο.
8) Εκτεταμένα αντιπλημμυρικά έργα .
Οι τέσσερις (4) βασικοί ανισόπεδοι «κόμβοι συστήματος», υπό την έννοια ότι στους κόμβους αυτούς συμβάλλουν κύριοι οδικοί άξονες (αυτοκινητόδρομοι), είναι: Ο Α/Κ Σακέτα, A/K Μεσογείων, ο Α/Κ Αττικής Οδού και ο Α/Κ Σπάτων.
Παράλληλα προβλέπεται η ανάπτυξη 9 ανισόπεδων κόμβων και 9 ημικόμβων για την εξυπηρέτηση των παρόδιων Δήμων.
Σύστημα Διοδίων
Όπως έκανε γνωστό ο κ. Σουφλιάς, στους Νέους Αυτοκινητόδρομους Αττικής θα υπάρχει ηλεκτρονικό σύστημα, ώστε τα διόδια να καταβάλλονται ανά χλμ., δηλαδή οι οδηγοί θα χρεώνονται ανάλογα με την απόσταση που θα διανύουν. Παράλληλα, θα υπάρχει και η δυνατότητα πληρωμής διοδίων με χειροκίνητο σύστημα. Τρεις είναι οι βασικοί μετωπικοί σταθμοί διοδίων, διπλής κατεύθυνσης:
1. Στη Δυτική Περιφερειακή Υμηττού στην περιοχή της Ηλιούπολης.
2. Στην έξοδο της σήραγγας Υμηττού προς τα Μεσόγεια και πριν από τον Α/Κ Μεσογείων.
3. Στον οδικό άξονα Α/Κ Μεσογείων - Α/Κ Ραφήνας στην Χ.Θ. 16+500 μεταξύ του Α/Κ Αττικής Οδού και του Α/Κ Αρτέμιδας.
Πέραν αυτών, θα υπάρχουν δύο πλευρικοί σταθμοί στον Α/Κ Μεσογείων για τις ενδομεσογειακές μετακινήσεις και ένας μετωπικός σταθμός μονής κατεύθυνσης, στην επέκταση της Σταυρού - Ραφήνας.
Όπως διευκρίνισε ο υπουργός, το ύψος των διοδίων αποτελεί βασικό αντικείμενο του ανταγωνισμού στον διαγωνισμό, έτσι ώστε να επιτευχθεί το μικρότερο δυνατό τίμημα για τους χρήστες. Η τιμή ανά χιλιόμετρο διαφοροποιείται σε τρία επίπεδα, για την παροχή κινήτρων αποσυμφόρησης των αστικών περιοχών και ορθολογικής απόσβεσης του κόστους κατασκευής. Ειδικότερα:
· Το τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού από Λεωφ. Κατεχάκη μέχρι Λεωφ. Ποσειδώνος θα έχει την χαμηλότερη τιμή ανά χλμ. (0,15 €/χλμ. κατά μέγιστο) για να διευκολύνεται η χρήση του Νέου Αυτοκινητόδρομου και να μην επιβαρύνεται ο οικιστικός ιστός των παρακείμενων Δήμων από την διαμπερή κυκλοφορία.
· Επίσης, η ίδια χαμηλή τιμή χρέωσης ισχύει και για όλα τα άλλα τμήματα του έργου, πλην της μεγάλης σήραγγας Υμηττού (επί μήκους 6,7 χλμ.), με μέγιστο 0,30 €/χλμ., και του συνδετήριου τμήματος μεταξύ Σήραγγας Υμηττού και Αττικής Οδού, μήκους 5,8 χλμ., με μέγιστη χρέωση 0,20 €/χλμ.
· Οι μετά τον ημικόμβο Καλυβίων δύο διακλαδώσεις προς Αγ. Μαρίνα και προς παράκαμψη Καλυβίων εξαιρούνται της καταβολής διοδίων, διότι δεν έχουν χαρακτηριστικά αυτοκινητόδρομου διπλού κλάδου.
Όπως προαναφέρθηκε ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 1.800 εκατ. ευρώ και η μέγιστη δυνατή χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου ορίσθηκε σε 360 εκατ. ευρώ, δηλαδή στο 20% του κόστους του έργου. Η χρηματοδοτική αυτή συμβολή αποτελεί το μέγιστο όριο ενός διαγωνιστικού μεγέθους: Οι διαγωνιζόμενοι δεν μπορούν να το ξεπεράσουν, μπορούν όμως να ζητήσουν, με την προσφορά τους, μικρότερη των 360 εκατ. ευρώ χρηματοδοτική συμβολή και το γεγονός αυτό αξιολογείται υπέρ αυτών βάσει σχετικού μαθηματικού αλγορίθμου.
Ο χρόνος παραχώρησης, όπως και στις άλλες συμβάσεις παραχώρησης, είναι 30 χρόνια από την έναρξη της σύμβασης παραχώρησης, μέσα στα οποία περιλαμβάνεται και η πενταετία του χρόνου κατασκευής του έργου.
Επενδύσεις και Απασχόληση
Oι «Νέοι Αυτοκινητόδρομοι Αττικής» πέραν της εισροής ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων, ύψους άνω του 1,5 δισ. ευρώ, θα συμβάλουν αποφασιστικά και στην τόνωση της απασχόλησης, υπογράμμισε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ. Συγκεκριμένα:
1. Περίοδος Κατασκευής: Εκτιμάται ότι θα δημιουργηθούν 4.000 άμεσες θέσεις εργασίας στο Έργο για διάστημα 5 ετών.
2. Περίοδος Λειτουργίας - Συντήρησης - Εκμετάλλευσης: Εκτιμάται ότι θα δημιουργηθούν 800 μόνιμες θέσεις εργασίας καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας του έργου.
Πηγή: Ναυτεμπορική
Δευτέρα 31 Αυγούστου 2009
«Κυκλοφοριακή αναγκαιότητα οι Νέοι Αυτοκινητόδρομοι Αττικής»
Αν. Αττικής Διάφορα
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου